Waarom zijn de zijramen van de machinistenruimte van (oudere) treinstellen/locomotieven geblindeert ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat station Roermond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet ik niet, gewoon van internet gehaald.

Het beste antwoord

Bij dit type trein (Mat '64, gebouwd in de jaren zestig dus) zijn de hoekruitjes rond 1995 geblindeerd als een soort zonnewering. Het bleek in de zomer behoorlijk warm te kunnen worden in de cabine.
Bij de (inmiddels gesloopte) vierdelige treinstellen waren deze ruitjes zwart, bij de tweedelige treinstellen zijn deze geel.

Bij moderne hogesnelheidstreinen worden de zijruiten vaak weggelaten om te voorkomen dat de machinist helemaal dol wordt bij hoge snelheden (300 km/h).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is om de machinist zo min mogelijk af te leiden van wat er direct voor hem gebeurt. In een trein hoef niet te sturen, maar de machinist moet wel goed de seinen en borden in de gaten houden (snelheid, waar hij moet stoppen bij het perron etc.). Vergelijk het met een paard met oogkleppen dat zo ook vooral de aandacht vóór zich heeft.