Waarom wordt er zo vaak geklaagd over vertraging?

Er wordt m.n. over treinverkeer veel geklaagd, terwijl het één van de beste systemen van de wereld is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Moest er aan denken na de slogan: wie op tijd wil zijn, rekent op de trein waarmee de NS adverteert op dit moment.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat mensen een plan in hun hoofd hebben (op vooraf vastgestelde tijd van A naar B) en dit plan gedwarsboomt zien worden en zelf geen tools in handen hebben om dit probleem te verhelpen. Ze zijn dus overgeleverd aan de NS.
Als dat betekend dat je te laat op je werk/afspraak bent of later thuis is dit erg vervelend. En als dat meerdere keren gebeurd, dan kan dat heel vervelend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ha, die AMG;

Klagen zit in onze volksaard opgesloten. En de wetenschap dat mensen in andere landen nog langer op hun trein moeten wachten helpt weinig als de jouwe net vertraging heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Nederlanders nou eenmaal altijd klagen! Rottrein te laat, nare file, vervelende regen op de fiets, lang wachten op het vliegtuig... enz. Als mensen moeten wachten is het zo makkelijk om te klagen, verder hebben ze op dat moment meestal toch weinig anders te doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het irritant is en niet in je planning zit.

En omdat wij Nederlanders er nu eenmaal van houden om flink te kunnen klagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
compensatie +1
Als mensen in de auto in een file komen zien ze dat misschien meer als gevolg van hun eigen keuze/gedrag.
Op een trein kan je als reiziger niet veel invloed uitoefenen; je voelt je dan meer slachtoffer en hebt dan voor je gevoel meer reden tot klagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist *omdat* ze zo vaak op tijd rijden. Dan verwacht je ook dat ze op tijd zijn. Hier in Tsjechië zijn de helft van de treinen een half uur vertraagd, en daar klaagt niemand over, want dat is nou eenmaal zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Jammer dat ze niet allemaal een half uur vertraagd zijn daar, dan had je een nieuwe dienstregeling.
Dit is Nederland, dus we klagen.
En verder is het altijd lastig om afhankelijk te zijn.
En het kan oncomfortabel zijn op zo'n koud tochtig station, dat brengt niet het beste in een mens boven.
De NS doet hartstikke goed zijn best dus het is allemaal niet terecht, maar daar denken de mensen helaas net niet aan om bovenstaande redenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het vervelend is als je erop rekent ergens te zijn om XX:XX en je bent er niet, omdat je trein vertraging heeft. Vooral ook omdat je er niets aan kan doen/veranderen.
Het is ook irritant als je erdoor net je overstap mist, waardoor je een half uur ofzo, op het perron zit te wachten.
Daarnaast is het(bij mij tenminste) vaak zo dat als ik vertraging heb, het geen 5 minuten is maar 15 of 20 minuten. Als ik 20 minuten later kom, op een reistijd van een uur, dan baal ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We leven in een land waar altijd iedereen moet klagen, als het regent, wat een vies weer.

Als de zon schijnt pfff wat is het warm.

File, ze zijn ook overal met de weg bezig.

2 artikelen niet op voorraad in de supermarkt, ik greep continue mis.

Vertraging met de trein, blijft gewoon materiaal waar we van afhankelijk zijn. De NS wil ook maar 1 ding op tijd rijden, geen bomen die op het spoor vallen, of wissels die vervangen moeten worden. Of stelletje gekken die nog even voor de trein langs lopen of fietsen. Er zal dus altijd een reden zijn waarom de trein gewoon niet op tijd kan rijden.
Wat zou het toch fijn zijn als mensen toch eens 1 keer konden zeggen zo de NS heeft ons weer veilig op onze plek gebracht en wat gebeuren er toch weinig ongelukken met de trein. En dat half uurtje vertraging neem ik op de koop toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat klagen éénmaal een gewoonte is geworden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben al een aantal jaren niet meer afhankelijk van het treinvervoer. Maar kan me toch wel een aantal gevallen herinneren dat ik op het perron stond te wachten en dat de trein op het eind-, startpunt geen eens aan kwam door een seinstoring. En dan vertraagt de trein zo met 30 tot 60 minuten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Japan is veel stipter in zijn dienstregeling hoor...

Omdat we allemaal klagen geleerd hebben, dus als er zich een voorval voordoet waarom we kunnen klagen dan zijn we blij... Dan kunnen we doen wat we geleerd hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms hebben mensen goede reden om te klagen.

De trein van werkplaats naar woonplaats hoort ieder kwartier te rijden, en doet volgens de dienstregeling nog geen tien minuten over dat traject. Als het me dan meerdere keren in één week gebeurt dat ik meer dan twee uur sta te wachten, zonder dat er informatie wordt gegeven, én zonder dat er een alternatief wordt geregeld, dan klaag ik.

Ik neem nu al ruim een jaar lang vijf dagen per week de trein. En een week zonder vertraging heb ik nog niet meegemaakt. En dan bedoel ik échte vertraging, niet zo'n minuutje als de conducteur even wacht op de laatste instappers. Als dat één van de beste systemen wereldwijd is, zegt dat vooral iets over die andere systemen.

Wie op tijd wil zijn, neemt een veel eerdere trein, want je weet nooit of je trein er wel zal zijn.