Wie kan me uitleggen hoe de ov wegwerpchipkaart werkt?

Ik moet drie halten reizen met de bus maar ik heb nog geen ov kaart. Die kan ik alleen op het station halen. Kan ik deze gewoon bij de chauffeur halen? Zijn er basis kosten? hoe word het tarief berekend? Wat kost het ongeveer (ong 3 km)?Hoe werkt het om een lang verhaal kort te maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Of bent u als toerist in Nederland? In dat geval is de wegwerpchipkaart waarschijnlijk de beste keus. Op een wegwerpchipkaart is al een saldo of reisproduct geladen. Na gebruik is de kaart niet meer op te laden, en kunt u hem weggooien. Wegwerpchipkaarten zijn te verkrijgen bij automaten op het station of in bussen en trams.

Toegevoegd na 12 minuten:
Volgens vele het "voordeel" van de OV-chipkaart, is dat je niet meer voor zone's betaald, maar op de plekken waar je in en uit stapt.

Voorheen betaalde je soms evenveel geld of je nu na 1 of 6 haltes uitstapte (namelijk als je op de rand van de zone instapte en er meteen uit ging, betaalde je evenveel als dat je van rand tot rand ging met de bus).

Als ik me niet vergis betaal je dus niet per km, aangezien sommige trajecten drukker zijn dan andere, is hier naar mijn weten een verschil in gemaakt.

met de onderstaande site (9292ov) kun je de prijs als het goed is berekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow sorry, even toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijp je de uitleg? En heb je de kosten al kunnen berekenen? Dan is mijn doel bereikt!

Andere antwoorden (1)

Het ligt een beetje aan waar je gaat reizen.
Elke vervoersmaatschappij heeft soms zo zijn eigen kaartjes.
Over het algemeen betaal je in zo'n geval voor bijvoorbeeld een uur reizen, en dan maakt het niet uit of je 3 of 13 km reist.
Als je wilt betalen voor 3 km zul je een OV-chipkaart moeten aanschaffen. Volgens mij kan dat via internet en dan bezorgen ze hem thuis, dus dan hoef je niet naar het station.

Verder kan ik alleen antwoorden voor Rotterdam (waar ik woon). Als je een uur wil reizen, dan betaal je 2,50, als je 2 uur wilt reizen en/of met de metro wilt, betaal je 3,50.
Dan maakt het verder niet uit hoe ver je gaat.