Dat is in veel gevallen porfier.
"Omdat faneritische porfieren vaak een grote hardheid en druk- en slijtvastheid hebben en een opvallend uiterlijk, worden ze in de constructie op diverse manieren als natuursteen gebruikt. Voorbeelden zijn straatstenen (zoals kasseien of "kinderkoppen"), als siersteen, als steenslag voor beton en als spoorwegballast."

Spoorwegballast:
"Het ballastbed is een lichaam van steenslag, waarin de dwarsliggers van een spoorweg zijn ingebed. Het ballastbed zorgt voor stabiliteit, het dempen van de trillingen en voor de afvoer van overtollig regenwater. Bij een denivellatie of verzakking van de spoorlijn kan het ballastbed met behulp van speciale machines opgehoogd worden.

Bij ballastloos spoor worden de spoorstaven direct bevestigd aan een betonnen constructie."