Waarom wordt de strippenkaart op 3 november afgeschaft?

Ik bedoel: waarom op deze datum. 1 november of 6 of 7 november (zondag of maandag) lijken mij veel logischere data hiervoor...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat komt omdat het een eenmalige gebeurtenis is. Het is voor de instanties die dit regelen niet belangrijk dat er bij mensen, die met het openbaar vervoer reizen, een datum ingestampt wordt, die makkelijk te onthouden is. Als het de bedoeling zou zijn, om ieder jaar een ander systeem te kiezen, dan zou een datum van 1 november veel logischer zijn, want dan weet iedereen precies waar ie aan toe is, en het is makkelijk te onthouden.

Als je een rekening krijgt staat er soms ook een "vreemde" datum op, zoals "betalen voor 18 april. Zo'n datum komt alleen maar tot stand, als de rekening verstuurd wordt op 4 april, en men van mening is, dat iemand met 14 dagen ruim genoeg tijd heeft, om te betalen.

Als een datum steeds weer actueel is, b.v. ieder jaar, zoals de uiterste datum om je belastingaangifte in te vullen, dan kiest men wel voor een "logische" datum, in dit geval 1 april.

De instanties die hebben besloten, dat het met de strippenkaart nu echt afgelopen moest zijn, konden dat pas beslissen, nadat aan allerlei voorwaarden was voldaan. Op de datum dat alles voorelkaar was, zal men besloten hebben, dat vanaf dat moment, mensen b.v. nog 6 of 10 weken de tijd moesten hebben, om hun strippenkaart op te maken. En dan kun je zo'n datum krijgen als 3 november.

Het is ook geen echt probleem, want als je een busritje maakte afgelopen weken, van een kwartier, hoorde je de elektronische juffrouw wel 10 keer zeggen dat het op 3 november afgelopen was met de strippenkaart.

Overigens vind ik het een beetje onzin om die termijn zo kort te houden, als je beseft dat de strippenkaart 2 maanden geleden nog gewoon te koop was. Wat mij betreft had die datum best 1 januari mogen zijn, omdat je strippenkaarten niet kunt inwisselen, en mensen die heel weinig reizen hier de dupe van zijn. Maar dat terzijde, want dat vroeg je niet :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij zoiets is een bobo nodig en zijn/haar agenda bepaalt vaak zo'n gebeurtenis.