Als je moet instappen in een trein, hoe kan het dat het lijkt alsof de mensen bij een andere deur altijd eerder kunnen instappen dan jijzelf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (8)

Mischien omdat je daar te veel op let, en je dan vergeet in te stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da valt in dezelfde categorie als het idee dat je altijd in de verkeerde rij staat bij de kassa's.

Ik denk dat je, wanneer je WEL bij de goede rij staat, of bij
die ingang van de trein die sneller instroomt, je er verder niet bij nadenkt. Dan sla je het niet op als het ware.

Alleen als je je loopt te ergeren onthoudt je het, en dus lijkt dat altijd aan de hand te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een andere deur eerder kan instappen, dan merk je dat, want jij staat nog buiten en vol (totaal nodeloos) ongeduld te wachten.

Als je zelf bij de deur staat die als eerste kan instappen, richt je je aandacht op het instappen. Zo te lezen ben je een enigermate "gefrustreerde instapper", als ik het zo mag noemen, en zal je dus heel goed opletten of er niemand voordringt. Hoe dan ook, je hebt je aandacht totaal niet meer bij de andere deuren die nog niet kunnen instappen.

Dus: als een andere deur eerder kan instappen, valt dat op. Als jouw deur eerder kan instappen, valt dat niet op.

Je herinnert je dus alleen maar die keren dat een andere deur eerder kon instappen.

Toegevoegd na 1 uur:
Wat ook voor jouw waarneming kan zorgen:

Op de ene plek staan meer mensen te wachten dan op de andere plek. De kans dat jij op een populaire perronplek staat, is groter dan de kans dat je op een minder populaire perronplek staat.

Maar: die populaire perronplek, die dus een populaire instapplek is, is ook een populaire uitstapplek - om dezelfde reden: bijvoorbeeld dat trappen of uitgang dichtbij zijn.

Op die populaire plek zullen dus meer mensen uitstappen dan op andere plekken. Het zal daar dus langer duren voordat je in kunt stappen.

Conclusie: je hebt de grootste kans dat je precies op die plek staat waar het het langste duurt voordat je kunt instappen.

Oplossing: ga op een minder populaire perronplek staan. Neem die paar extra stappen. Kleine moeite, en je kunt eerder instappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans dat er iemand dicht bij een deur staat is groot. De kans dat jij dat bent is veel kleiner.

Dus de kans dat iemand anders eerder binnen kan gaan is veel groter.
14 jaar geleden
Dit is hetzelfde effect, dat je altijd denkt dat je in de verkeerde rij staat bij de kassa. In de bron staat enige toelichting.

Ook het laatste is sterk van belang. Wie zich ergert maakt het allemaal nog erger door "de gevoelstijd van het wachten". Dat is bij het wachten wanneer je kunt instappen zo, geldt aan de kassa, maar bijvoorbeeld ook in de file. Dus vooral niet teveel op letten, is het advies.

Toegevoegd na 13 minuten:
Grappig is ook wel, dat dit laat zien, dat we vaak toch uitgaan van het negatieve. Ik zal wel weer in de rij staan, die het langste duurt. Ik zal wel weer pech hebben bij het kiezen van een zitplaats. Eiegnlijk toch vreemd dat we zo denken. Ik vermoed dat we enkele negatieve eerdere ervaringen gewoon uitvergroten.

Net als bij files. Je denkt al snel, hier sta ik weer superlang in de file. Terwijl dat later vwb tijd best wel meevalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
+1. Leuk verhaal.
Hetzelfde doet zich voor in de file. Mensen willen altijd van rijbaan wisselen, omdat ze menen dat het altijd meer opschiet op de rijbaan waar ze net niet rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, daarom ben ik bij drukte of file voor het 'keep your lane' principe, maar veel andere mensen blijkbaar niet.
Helemaal waar dat je je die keren dat die anderen eerst naar binnen konden waarschijnlijk sterker herinnert. Zelfde antwoord als waarom jij "altijd" aan iemand denkt, om die vervolgens tegen het lijf te lopen.

Komt wel nog iets bij! Als je een coupé halverwege de trein kiest, is er links van je een deur met wachtenden te zien en rechts van je ook. De kans dat jij eerder naar binnen kan dan de mensen bij de andere deuren is daarmee (als er geen groepen tegelijk naar binnen gaan) 1 op 3! Dus gemiddeld één keer per driemaal dat jij staat te wachten ben je de eerste, de andere twee keren zijn anderen de gelukkige. Daardoor heb jij het gevoel dat je bijna altijd langer moet wachten dan anderen en dat is in zekere zin ook zo. Gelukkig hebben die andere mensen dat gemiddeld ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast het feit dat het kan dat het slechts een 'emotionele' waarneming is of dat je gewoon net de verkeerde deur kiest, kan het ook dat je altijd bij de groep staat die zo slim is om te denken: Laten we snel naar binnen gaan (oh, wacht eens er willen ook mensen uit, maar ik kan niet naar achteren, want dan ben ik niet het eerst in de trein) en geen interesse tonen in de mensen die er uit willen. Ik werk op Schiphol en maak dit heel vaak mee (net als in m'n studententijd in Groningen. Iedereen als een koe duwen voor de deur en geen mens die er uit kon. Menigeen die mijn skates op z'n tenen heeft gevoeld (en dan had ik het gedaan, maar dat oude dametje kon vervolgens ook normaal uitstappen).

MAW, probeer volgende keer eens op de plek van die andere deur te staan. Gaat dan een andere deur weer sneller, misschien moet je dan eens naar de mensen kijken die bij je deur staan...maar misschien is het wel een leerproces voor je: Het maakt niet uit wie er sneller binnen is, zolang je binnen bent als de deur sluit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zijn die mensen bij die andere deur wat socialer dan de mensen in jouw rij.
Wat mensen meestal doen wanneer de trein eraan komt, is drommen om maar zo snel mogelijk naar binnen te gaan. Er willen echter ook nog mensen uit de trein. Dit blokkeert elkaar enorm. Wil je in de snelste rij staan, zorg er dan voor dat jij en de andere instappers eerst de uitstappers laten passeren. Daarna zijn jullie reuzesnel binnen!