Waarom heeft een trein een stuur?

Ik kon mijn oren net niet geloven maar de trein moest stoppen omdat het stuur, geloof het of niet, is afgebroken. Waarom zou een trein moeten sturen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En om uit te wijken :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag. Lijkt me ook een beetje onzinnig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh? Een trein heeft helemaal geen stuur. Degene die dat zei was dus een liegebeestje!
Cryofiel
12 jaar geleden
http://members.multimania.nl/trainzdriver/photoalbum6.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals, Cryo, dat is geen stuur. Denk even logisch na, waarvoor moet een trein een stuur hebben.
Dat ding op jouw plaatje is een ronde hendel, waarschijnlijk voor de bediening van het vermogen o.i.d.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat klopt natuurlijk, maar het lijkt mij waarschijnlijk dat dat hetgene is waar de vraagsteller het over heeft. Nu vermoed ik dat dit "stuur" de snelheidsregelaar is, maar dat weet ik niet zeker, dus ik antwoord niet op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is gewoon een geintje van de machinist geweest als het werd omgeroepen. In het vliegtuig ooit een soortgelijk grapje gehoord;
"Dames en heren, we stijgen enkele minuten later op omdat de linkerbuitenspiegel is afgebroken"

Antwoorden (5)

Omdat er ook bochten in de rails voorkomen, en de trein anders Met volle kracht rechtdoor zou rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe komt het dan dat mijn legotreintje niet rechtdoor rijdt? Zit daar dan een kaboutertje in om te sturen? :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat die trein natuurlijk veel minder snelheid heeft en veeeeel kleinere massa!
Leuk trouwens dat je nog met Lego speelt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fantasia, weleens aan het SPOOR en de WISSELS gedacht die de route van de trein bepalen? (ook met een lekke band!!) :-p eneh...gezien je nickname...
kabouters bestaan niet echt hoor, en beeldspraak moet je niet te letterlijk nemen, het gaat namelijk om de associatie. ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en jij denkt dat die wissels al die kracht op zullen vangen? Je gaat me toch niet vertellen dat dat stuur er voor niks zit.
En o ja kabouters bestaan echt en alle andere sprookjeswezens: allemaal echt.
Net als de kerstman en Sinterklaas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fantasia, Het spoor en de wissels bepalen waar de trein heengaat, Denk je nou echt dat je een trein kan sturen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fantasia !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fantasia, dat stuur is om de schroefpropellers heen en weer te bewegen als de trein door het water gaat. Daarnaast is het echt erg handig met inparkeren en om de trein richting de landingsbaan te taxieen. Maw: een trein heeft GEEN stuur. Alleen een draaiwiel zoals Cryofiel al aangeeft in haar afbeelding. Deze is niet om de trein te besturen naar links of rechts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, ook lekker uit vanaaf?
Een trein heeft helemaal geen stuur. Zoals je zelf al dacht volgens mij, wordt een trein door de rails waarop hij rijdt de goede richting op gestuurd.

Ik weet niet wie je heeft wijsgemaakt dat de trein daarom moest stoppen, maar diegene maakte volgens mij een grapje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
http://members.multimania.nl/trainzdriver/photoalbum6.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo Dat is geen stuur, maar een bedieningshendel voor iets anders in de vorm van een stuur.
Het wordt in ieder geval niet gebruikt om mee te sturen. En dat lijkt me overigens ook vrij logisch :P
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt natuurlijk dat dat ding dat eruitziet als een stuur, geen stuur is. Maar het zou wel af kunnen breken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Het stuur dient ervoor om snelheid te kunnen maken of af te laten nemen. Door het stuur te draaien ziet de machinist een metertje meelopen die de snelheid aanduidt.

Niet alle treinen hebben een stuur hiervoor. De meeste treinen doen het nu met handles.
12 jaar geleden
Sommige treinen hebben inderdaad iets wat op een stuur lijkt, een zogenaamd tractiestuur. Het werkt ongeveer zoals je lichtdimmer thuis. De machinist draait aan het stuur om het vermogen dat de elektromotoren leveren te regelen. Door aan het stuur te draaien pas je dus de snelheid aan.
Een trein volgt, als de snelheid in een bocht niet te hoog is, gewoon het spoor en heeft dus geen normaal stuur nodig.
Dat zo'n stuur afbreekt lijkt me toch wel erg onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goede link, goede uitleg. + (En fijn dat mijn vermoeden juist blijkt te zijn geweest.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u!
wand anders kan je van de rails af gaan