Waarom heeft een trein een stuur?

Ik kon mijn oren net niet geloven maar de trein moest stoppen omdat het stuur, geloof het of niet, is afgebroken. Waarom zou een trein moeten sturen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat er ook bochten in de rails voorkomen, en de trein anders Met volle kracht rechtdoor zou rijden.

Een trein heeft helemaal geen stuur. Zoals je zelf al dacht volgens mij, wordt een trein door de rails waarop hij rijdt de goede richting op gestuurd. Ik weet niet wie je heeft wijsgemaakt dat de trein daarom moest stoppen, maar diegene maakte volgens mij een grapje.

Het stuur dient ervoor om snelheid te kunnen maken of af te laten nemen. Door het stuur te draaien ziet de machinist een metertje meelopen die de snelheid aanduidt. Niet alle treinen hebben een stuur hiervoor. De meeste treinen doen het nu met handles.

Sommige treinen hebben inderdaad iets wat op een stuur lijkt, een zogenaamd tractiestuur. Het werkt ongeveer zoals je lichtdimmer thuis. De machinist draait aan het stuur om het vermogen dat de elektromotoren leveren te regelen. Door aan het stuur te draaien pas je dus de snelheid aan. Een trein volgt, als de snelheid in een bocht niet te hoog is, gewoon het spoor en heeft dus geen normaal stuur nodig. Dat zo'n stuur afbreekt lijkt me toch wel erg onwaarschijnlijk.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tractiestuur

wand anders kan je van de rails af gaan

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100