Mag je telefoneren in de trein (1e klas)?

zat gister in de intercity utrecht maasstricht,,,eerste klas
mijn mobiel ging af
ik nam de telefoon op
werd ik door de conducteur gemaand ,te gaan staan bij de uitstapruimte
kortom telefoneren in de trein is toch niet verboden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In sommige coupé's staat specifiek een bordje (sticker) met daarop een symbool dat je stil moet zijn, of een plaatje van een mobiele telefoon met een rode streep erdoor. Staat dat er niet dan is het gewoon toegestaan. Overigens is het wettelijk niet verboden in openbare ruimten te telefoneren, dus een "bekeuring" zal je er dan ook niet voor krijgen. Waarschijnlijk en blijkbaar dus wel een verzoek om hier rekening mee te houden. (mij nog nooit gebeurd in een trein.

Niet echt maar het is storend voor je medepassagiers.

Nee dit is niet verboden, tenzij je in een silence (stilte) coupe zit. Hierbij is praten 'officieel' verboden. Ik weet niet of je in een silence coupe zat, of niet, maar als dit het geval was zou het terecht zijn geweest. Wanneer je niet in een silence coupe zat, dan is het inderdaad een beetje raar.. tenzij je er echt medereizigers ermee stoorde.

Er staat wel in de regels dat je idd wel op gepaste toon moet praten, als je dus erg luid was aan de telefoon kan ik me er wel wat bij voorstellen. maar inprinciepe is het niet verboden.

Het is niet verboden, tenzij je je in een zg stiltecoupé bevond. Maar als je met gedempte stem een telefoongesprek voert lijkt me dat niet storender dan wanneer je met een medepassagier zit te praten. Ik vind het dus wel een rare actie van die kaartjesknipper en ik betwijfel of je verplicht was om er gehoor aan te geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100