Mag je telefoneren in de trein (1e klas)?

zat gister in de intercity utrecht maasstricht,,,eerste klas
mijn mobiel ging af
ik nam de telefoon op
werd ik door de conducteur gemaand ,te gaan staan bij de uitstapruimte
kortom telefoneren in de trein is toch niet verboden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zat je misschien in een stiltezone?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vriendelijke reminder:
het is wel zo dat heeeeel veel mensen harder gaan praten aan de telefoon, en dat zelf niet doorhebben.
Alsof ze de afstand ook moeten overschreeuwen. Wellicht dat dit hier ook speelde.

Het beste antwoord

In sommige coupé's staat specifiek een bordje (sticker) met daarop een symbool dat je stil moet zijn, of een plaatje van een mobiele telefoon met een rode streep erdoor.
Staat dat er niet dan is het gewoon toegestaan.
Overigens is het wettelijk niet verboden in openbare ruimten te telefoneren, dus een "bekeuring" zal je er dan ook niet voor krijgen. Waarschijnlijk en blijkbaar dus wel een verzoek om hier rekening mee te houden. (mij nog nooit gebeurd in een trein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niet echt maar het is storend voor je medepassagiers.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ECHT storend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Wilde!
Nee dit is niet verboden, tenzij je in een silence (stilte) coupe zit.
Hierbij is praten 'officieel' verboden.
Ik weet niet of je in een silence coupe zat, of niet, maar als dit het geval was zou het terecht zijn geweest.
Wanneer je niet in een silence coupe zat, dan is het inderdaad een beetje raar.. tenzij je er echt medereizigers ermee stoorde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat wel in de regels dat je idd wel op gepaste toon moet praten, als je dus erg luid was aan de telefoon kan ik me er wel wat bij voorstellen. maar inprinciepe is het niet verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet verboden, tenzij je je in een zg stiltecoupé bevond. Maar als je met gedempte stem een telefoongesprek voert lijkt me dat niet storender dan wanneer je met een medepassagier zit te praten. Ik vind het dus wel een rare actie van die kaartjesknipper en ik betwijfel of je verplicht was om er gehoor aan te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent ten alle tijden verplicht aanwijzingen van het personeel op te volgen mits die redelijk zijn (als de conducteur zegt dat je op je kop moet gaan staan en een rondje draaien hoeft dat niet, als hij je gebied ergens anders in de trein plaats te nemen wel). Als je het er niet mee eens bent kun je later nog bezwaar maken, maar op dat moment zelf moet je er gehoor aangeven.