MBO studenten onder de 18 jaar krijgen geen OV-jaarkaart. Is er een alternatief voor deze studenten.?

MIjn zoon is nog geen 18 dus ook geen OV-jaarkaart.
Hij moet met de trein naar school. Hij moet dus de volle mep betalen. Zijn er kortingen of zo iets?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

In principe niet, je kan een NS kortingskaart aanschaffen, waarmee je buiten de spits 40% korting krijgt. Het probleem hierbij is dat je waarschijnlijk wel in de spits wilt reizen.

Anders zit er echt niets anders op dan een maand of jaarkaart aan te schaffen. Dit is in verhouding goedkoper dan het dagelijks aanschaffen van een retour.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het scheelt niet heel veel, maar als je zoon dagelijks op en neer moet is een trajectkaart voordeliger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat scheelt helemaal niet of negatief. Ik heb het laatst uitgezocht. Een voor busabonnement van een maand moet je 23dagen reizen voordat je het eruit hebt. Dit is dus MEER als een werkweek van 5dagen/week.
Oplichting.
en hbo’er van 17 heeft wel recht op studiefinanciering en een ov-studentenkaart, een mbo-leerling van 16 en 17 jaar niet. ‘De politiek’ is al jaren op de hoogte van deze wrange situatie, geeft toe dat er iets scheef zit, maar geeft aan voorlopig geen geld te hebben voor een oplossing.

Er wordt nu gesproken over het aanbieden van een ov-studentenkaart met bijbetaling. Het moment van invoering is echter nog niet bekend. Gestreefd wordt naar invoering per 1 januari, maar het kan ook 1 september 2010 worden. Dat betekent dat de naar schatting 168.000 mbo’ers van 16 en 17 nog enige tijd zelf volledig voor hun reiskosten moeten opdraaien. In de praktijk kan dit betekenen dat gekozen wordt voor een kwalitatief mindere opleiding, uitsluitend vanwege het feit dat daarmee reiskosten worden bespaard.

U kunt voor een kind onder de 18 wel een tegemoetkoming schoolkosten en een tegemoetkoming les- of cursusgeld aanvragen. Voor de voorwaarden zie de website van de Informatie Beheer Groep (www.ibgroep.nl).

Ook bestaat voor 16- en 17-jarigen die een dagopleiding volgen van minimaal 213 uur per kwartaal en niet in aanmerking komen voor studiefinanciering het recht op kinderbijslag. Voorwaarde is dat het kind niet meer dan €1240 netto per kwartaal bijverdient.

Toegevoegd na 3 minuten:
+ Daarnaast krijgen 16-17 jarige HBo geen kinderbijslag (wat in de praktijk meer is!)

+ MBO's zijn geen studenten, daar gaat het natuurlijk al fout

+ MBO opleidingen zijn regionaal, studenten reizen vaak verder (locatie hogescholen en universiteiten zijn beperkt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kinderbijslag is niet meer dan een uitwonende beurs.
MIsschien kan de school iets regelen. Mijn dochter krijgt via school korting op haar buskaart. Het scheelt niet veel, maar alle beetjes helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor het minnetje. Zou leuk zijn met uitleg. Ik spreek namelijk uit ervaring, dus ik snap niet wat er mis is met mijn antwoord...
Deze kwestie is al langer onderwerp van gesprek in de Nederlandse politiek,tot nu toe is er (helaas) nog geen passende regeling.Staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs houdt tot nu toe invoering van de kaart voor mbo’ers tegen. Zij zegt dat er geen geld is.
Meer hierover in Trouw van 5 augustus :(http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article2831294.ece/Consumentenbond_eist_meer_toezicht_op_NS__.html )

De Jongerenorganisatie Beroepsonderwijs )JOB)voert hiertegen actie.Op hun website kun je bijv. de volgende informatie vinden:
Helaas is het nog steeds waar. 16- en 17 jarige mbo-studenten hebben geen recht op een OV. JOB strijdt er hard voor om dit gelijk te trekken met HBO- en WO studenten. Het enige wat de ouders op dit moment kunnen proberen is een Tegemoetkoming in de schoolkosten aanvragen bij de IB-groep. Maar dan moeten ze niet te veel verdienen.
De website geeft ook handige informatie waarop je kunt letten bij inschrijving voor het MBO.

Vanaf medio 2009 kunnen treinreizigers bij NS gebruik maken van de OV-chipkaart. NS vindt het belangrijk dat de reiziger de gemakken van OV-chipkaart gaat ervaren en voert daarom een extra introductiekorting in. Hierbij kan het prijsvoordeel oplopen tot 10%.
(meer hierover op: http://www.infrasite.nl/news/news_article.php?ID_nieuwsberichten=10537&language=nl&refresh=1 )

Voor meer NS-info :
http://www.ns.nl/zva/VraagEnAntwoordResult;jsessionid=80AA57842BE6ED4745FEEF786732A750?query=Tarieven+NS+vervoerbewijzen+en+abonnementen

al@din/HJ