Een trein heeft geen van beide. Het heeft een soort pookje om de snelheid mee op te voeren of te verminderen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn veel verschillende soorten locomotieven en ook rijtuigen met een machinistencabine waar diverse bedieningsorganen allerlei vormen kunnen hebben.
Een stuurwiel zul je er echter nooit aantreffen omdat de rails met de wissels nou eenmaal de richting bepalen.
Er kunnen wel snelheidsregelaars of remkracht regelaars in de vorm van een handwiel aanwezig zijn, maar dat hangt helemaal af van welke locomotief je bekijkt.
Alle treinen hebben wielen, anders wordt rijden wel heel lastig. Een stuur hebben ze niet omdat ze op rails rijden en dus geen keus hebben waar ze heen gaan. De wissels worden centraal aangestuurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De machinist is verantwoordelijk voor acceleratie en deceleratie van de trein, het opvolgen van seinen, en over het geheel, het garanderen van de veiligheid van de trein.

Een machinist hoeft de trein niet als een auto te ‘sturen’ daar deze vanzelf in de juiste richting wordt gestuurd door de wielen die over de rails rijden.

Om te garanderen dat de machinist altijd waakzaam is, moet hij gedurende de hele rit het dodemanspedaal ingedrukt houden en elke 60 seconden kortstondig loslaten. Wanneer de knop te lang wordt losgelaten, of voortdurend ingedrukt gehouden (bijvoorbeeld doordat de machinist onwel geworden is), klinkt een signaaltoon; wanneer hierop niet binnen enkele seconden wordt gereageerd, wordt automatisch een snelremming uitgevoerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
een trein heeft dus geen stuur of wiel. het moet het besturen via pedalen en hendels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Leuk om te lezen, +
Goed dat er dergelijke beveiligingen ingebouwd zitten.
Onderstaande tekst heb ik ook al bij de eerste vraag als reactie geplaatst, maar omdat ik ook nog even een plaatje van een moderne ICE wilde plaatsen hier dus nog eens als antwoord:

Er zijn veel verschillende soorten locomotieven en ook rijtuigen met een machinistencabine waar diverse bedieningsorganen allerlei vormen kunnen hebben.
Een stuurwiel zul je er echter nooit aantreffen omdat de rails met de wissels nou eenmaal de richting bepalen.
Er kunnen wel snelheidsregelaars of remkracht regelaars in de vorm van een handwiel aanwezig zijn, maar dat hangt helemaal af van welke locomotief je bekijkt.

Toegevoegd na 5 minuten:
De machinistencabine heet trouwens officieel een stuurstand, een rijtuig met zo'n cabine heet een stuurstandrijtuig.

Toegevoegd na 7 minuten:
Bovenste foto: ICE cabine
Onderste foto: Stuurstandrijtuig Beneluxtrein