de basisprijs voor het kaartje en dan per kilometer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe zit het dan?
Er zal wel een formule voor zijn, maar in feite is het een slag ernaar slaan... Het moet per jaar of per periode kostendekkend zijn plus een beoogde winst... Dus als het niet genoeg is wordt het opgeschroefd... Dus het zal wel aan de inflatie gekoppeld zijn en aan de te verwachten aantal reizigers en aan nog wat factoren, maar puntje bij paaltje is de winst die geprognotiseerd is ook wordt gehaald...

Maar er zal wel ergens een formule loslopen, die kan ik je dan weer niet geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Globaal werkt het als volgt: De NS bekijkt wat de trein op een bepaald traject per km kost. Dus dit is niet alleen de afschrijving van de trein. Maar ook het gebruik van de rails en de benodigde stroom, of diesel om de trein te laten rijden. Dan wordt gekeken door hoeveel zitplaatsen dit moet worden gedeeld bij een bezetting van 60%. En daar wordt dus de prijs van het treinkaartje op berekend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehh klopt niet.
Als ik van utrecht CS naar veenendaal west of centrum reis, kost het geen cent meer of minder.
als ik van veenendaal west naar centrum reis of andersom dan is het 1.30 euro met 40% korting volgens mij;)
terwijl de trein maar 500 meter extra rijdt.
De overheid bepaald dat...

Toegevoegd na 55 seconden:
er was nog vorige week een debat over in de 2e kamer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh oke
Een ingewikkelde formule, maar reken er maar op dat als je een normaal kaartje koopt, dat je slechts de helft van de werkelijke kosten betaald. De rest past de staat bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NS is particulier toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelfs particulieren kunnen subsidie krijgen. Dus waarom de NS niet? Trouwens, het is wel een bedrijf, maar de aandelen zijn in bezit van: juist... de staat.