Waarom staan geluidschermen niet dichter bij de spoorrails dus bij de bron van het lawaai?

Het zijn toch juist de wielen op de rails die het geluid maken. Hoe dichter bij hoe lager de schutting kan zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik denk dat daar goed over is gerekend door knappe koppen. Het zou wel iets met de luchtverplaatsing temaken hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geluidschermen zijn bedoeld om het geluid te weerkaatsen, niet dempen. Als de schermen te dichtbij staan gaat het geluid heen-en-weer weerkaatsen en dat versterkt het geluid. Bovendien moet de rails makkelijk toegankelijk zijn met noodgevallen en ivm de elektriciteitskabels zal het niet heel handig zijn als er vlak naast het spoor een heel scherm zou staan.
Ook is er een tijdje geleden gedoe geweest over het uitzicht vanuit je auto: dat moest mooier worden. Zal dit ook gelden voor treinen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast moet er wel ruimte blijven voor hulpdiensten