Waarom is er in bijvoorbeeld Rosmalen (dat vele malen kleiner is als Waalwijk en Oosterhout) wel een treinstation en in deze 2 steden niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Rosmalen ligt langs 't spoor. Op 't traject s'-Hertogenbosch - Nijmegen. Ik weet niet of Oosterhout ook langs 't spoor ligt, maar ze zullen niet een heel spoor aanleggen alleen voor Oosterhout..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er liggen wel plannen om een treinstations te maken in Waalwijk, maar zoals bovenstaande persoon al zegt: beide stations liggen niet op een traject. Hiervoor moet dus een compleet nieuwe verbinding gemaakt worden en dit moet wel rendabel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor Oosterhout gaat het verhaal: Ëerst eten zeggen ze in Oosterhout". Wat slaat op de commissie die de zaak van de spoorlijn moesten gaan bepleiten, en in de stad van bestemming aangekomen, vonden dat ze eerst even moesten eten, voor ze hun pleidooi zouden gaan houden. Geertruidenberg was om die reden de eerste, en wie het eerst komt, het eerst maalt. En daar kwam het station (Wat intussen trouwens ook weer jaren weg is hoor)
12 jaar geleden
Als aanvulling op hierboven, wat allemaal correct is, in Waalwijk is wel ooit een station geweest.
Overblijfsel hiervan is het Halvezolenpad.

De Langstraatspoorlijn, in de volksmond ook wel Halve Zolenlijn genoemd, was een spoorlijn van Lage Zwaluwe via Waalwijk naar 's-Hertogenbosch. De bijnaam Halve Zolenlijn refereert aan de schoenenindustrie en is natuurlijk ironisch bedoeld voor de inwoners van deze streek.
De spoorlijn werd geopend tussen 1886 en 1890 en was volledig gefinancierd met de opbrengsten uit Indië. Met deze spoorverbinding werd voornamelijk leer en aanverwante artikelen van en naar de Langstraat vervoerd. Lage Zwaluwe fungeerde als overlaadpunt voor scheepvaart naar Rotterdam. Tegenwoordig is alleen nog een deel vanuit Lage Zwaluwe naar Oosterhout als goederenspoorlijn in gebruik. Op het talud tussen Raamsdonksveer en 's-Hertogenbosch ligt een fietspad, het Halve Zolenpad genaamd.
Het laatste stuk spoorlijn werd pas in 1997 opgebroken. In 2008 is door de gemeente Waalwijk een stuk spoor van 250 meter aangelegd ter hoogte van de Cartografenweg in Waalwijk, dit ter nagedachtenis aan de Halve Zolenlijn. Tot en met 1997 lag ter hoogte van het Koning Willem I College in 's-Hertogenbosch ook nog een stuk van het Halve Zolenlijn. In 1996 heeft de NS dit stuk spoor nog wel gebruikt, tijdens de eerste etappe van de Tour de France.