Waarom zeuren mensen altijd als de trein wat vertraging heeft ?

de stoptrein Nijmegen - Den bosch staat ruim een half uur stil op station Nijmegen en vertrekt op .53 , maar omdat de NS erg vriendelijk is voor haar klanten , wacht deze trein om de aan komende mensen allemaal nog de trein in te laten, waardoor deze trein pas om .57 kon vertrekken uit Nijmegen! dus vertraging bij vertrek al...
deze zelfde mensen waar de NS even op wacht, zijn vaak de zelfde mensen die het hartste roepen als ze zelf een paar minuten moeten wachten op de trein , en deugd de ns op eens niet meer ???

waarom zijn mensen zo ??
hebben sommige mensen echt niet door dat de ns 1 van de best geregelde openbaar vervoer is van de hele wereld....
zoveel treinen op zo'n kort spoor, en dan erg weinig vertraging heeft.....

ongevallen of schade aan het railwerk en bovenleiding kan de ns ook niets aan doen dat ze daarom te laat zijn ! als je een uur vertraging heb door overmacht, dan nog krijg je van de ns je geld terug van dat kaartje, of de ns zet bussen in ....

maar het is blijkbaar nooit goed !

respect voor de ns en andere spoorweg maatschapijen !

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze zich aanstellen. Net als dat jij je naar mijn mening een beetje aanstelt met je overdreven betoog, waarbij je met je eindconclusie de vraag zelf voorbij vliegt. Ik zou bovendien nooit een vraag stellen met "Waarom doen mensen altijd...", wat erg overdreven is en ook onjuist. Verder is het overmatig gebruik van uitroeptekens en vraagtekens ontzettend irritant, want je praat niet tegen een stel debielen. Verder zijn vragen bedoeld om de mening van een ander te horen en niet om je eigen mening er doorheen te drukken. Waar blijft toch de knop "slechte vraag"...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedereen is toch vrij om zijn vraag te mogen stellen, en als jij/u je er aan irriteren zal, sla dan die vraag over en ga ergens anders irritant doen...
heel toevallig zijn er heel veel mensen die dit onderwerp wel boeien zal ... iedereen kan op iedere vraag wel roepen ga Googelen ..
waar is een site als deze voor dan ?
voor de interlectuelen HBOers ???? of voor een ieder die geintreseert is in bepaalde zaken ! en in een vraag mag iedereen zeker wel zijn eigen mening hebben, die mening kan je pas aan passen of niet wanneer er meerdere meningen zijn ! maar op deze manier een dis te plaatsen bij een vraag , mag ik dat erg infantiel vinden (pardon voor mijn eigen mening) "zucht"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een intellectuele WO-er hoor...
Verder voldoet je vraag niet aan de richtlijnen, met betrekking tot het er doorheen drukken van je mening in je vraag en de aanvulling erop. Hierdoor is het geen vraag meer , maar een betoog. Vandaar dat ik me eraan erger en me geroepen voelde om daarop te reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt nogal wat los met je vraag en dat is altijd goed. Ik wist nog niet wat Rotaluclac schreef over een nieuwe meet methode met aankomst vertraging.
Verder krijg je behoorlijk wat reacties!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het al vijf keer gelezen, en nog begrijp ik de laatste zin niet. Waarom zou ik respect moeten hebben voor 'andere spoorweg maatschapijen'? In het dagelijks leven heb ik te maken met de NS. En met de meeste spoorwegmaatschappijen ter wereld heb ik nooit te maken. Waarom dan respect? Het doet me denken aan een oude kennis die fan was, niet zomaar van de Oranjes, maar van álle koningshuizen.

Het beste antwoord

Nederland kent een klaagmaatschappij.
Klagen schijnt in dit land een van de eerste levensbehoeften te zijn,
Zo is onze cultuur en zo zijn we opgevoed.
Nederlanders voelen zich bijzonder snel tekort gedaan en zijn over het algemeen een wantrouwend en achterdochtig volkje.

Ga eens naar Aziatische of Afrikaanse landen, en ga er eens op een station zitten. Veel treinen die uren vertraging hebben, maar geen hond die je ziet klagen: mensen ondergaan gelaten hun lot. En zo is het ook met vele andere situaties.
Dat is ook de reden dat Nederlandse toeristen in dergelijke landen Of een geweldige ervaring voor het leven opdoen (relax!) OF een klotevakantie hebben...

Wij moeten leren van andere volkeren en wat meer rust en acceptatie aanleren voor zaken die nou eenmaal niet altijd ter plekke aan onze verwachtingen voldoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk je niet dat er (uiteraard naast andere factoren) een relatie zou kunnen zijn tussen de gelatenheid die mensen in ontwikkelingslanden vaak op veel gebieden hebben en het feit dat het nog steeds ontwikkelingslanden zijn in plaats van ontwikkelde of ontwikkelende landen? Spoorwegvertragingen geheel terzijde: in de tijd die ik in een ontwikkelingsland heb doorgebracht (overigens niet als toerist) was de gelatenheid die ik om me heen zag een bron van frustratie. Die gelatenheid zorgde er namelijk voor dat mensen hun belabberde situatie zelfs accepteerden als het niet eens zo heel moeilijk was die te verbeteren. Het verbeteren van je leven begint met het niet gelaten accepteren van dingen die veranderd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens SuzyQ!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor uw antwoord op mijn vraag..

Andere antwoorden (10)

omdat sommige mensen altijd iets te klagen hebben.
of ze zijn te dom om het te beseffen.

ik heb geen problemen met de NS , altijd goed.
en anders leg ik aan de gene uit dat ik vertraging had..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt natuurlijk veel verschillen in vertraging. Als je een half uur vertraging hebt kan je enorm balen, terwijl 5 minuten mij ook niet veel uitmaakt.

Wat ik me overigens wel kan voorstellen is dat als je een aansluitende trein nog net kan halen en de trein waar je in zit rijdt om de reden die jij noemde ineens 4 minuten later weg je daar erg van kan balen. Je bent dan door die 4 minuten ineens een half uur later op je bestemming. En op tijd is natuurlijk op tijd. Als iemand te laat bij de trein aan komt heeft die persoon pech.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is makkelijker om de aandacht op een ander te gaan richten.
Maar intern gebeurd er natuurlijk ook ongewenste zaken, daar willen ze dan ook niet naar kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, hulde voor de NS. En voor ProRail.

Het probleem is dat veel mensen meevallers zomaar accepteren. Maar tegenvallers hebben ze niet zelf onder controle, dus die zijn veel minder acceptabel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens is de NS bezig zijn meetmethode van vertragingen aan te passen.

Nu wordt per trein gekeken hoeveel de aankomstvertraging op een station is. Da's leuk en aardig, maar het is niet wat de reiziger interesseert.

Ten eerste is een vertraging van een trein met 500 reizigers ernstiger dan dezelfde vertraging van een trein met 15 reizigers.

Ten tweede gaat het mij, als reiziger, niet om de trein die met X minuten vertraging een station binnenrijdt. Ik maak een reis. Als ik moet overstappen, en mijn eerste trein heeft slechts 5 minuten vertraging, maar daardoor mis ik mijn aansluiting die eens per half uur rijdt, heb ik in werkelijkheid opeens 30 minuten vertraging.

Nu meet de NS 5 minuten vertraging van de eerste trein, en - zeg - 0 minuten vertraging voor de tweede trein. Best een goede score.

In het nieuwe systeem meten ze dat deze reiziger een totale reisvertraging heeft van 30 minuten - dezelfde situatie, maar plotseling een belabberde score. Maar wel veel realistischer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie tweede alinea.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd; het nadeel aan die nieuwe methode van rekenen is dat de NS op heeeel slinkse wijze de dienstregeling aangepast heeft... Als ik nu van Eindhoven naar Nijmegen reis moet ik vaak meer dan 20 minuten wachten in Den Bosch tov 5 voorheen. Ja, als je het spoorboekje zo aanpast dat de reistijd idioot lang is heb je idd geen vertraging meer nee... Dan kan je rustig een kwartier vertraging hebben en je aansluiting halen. Om nog maar te zwijgen van de trein van Nijmegen naar Den Bosch die al zeker 10 jaar om exact dezelfde tijd op het station aankomt maar waarvan gestaag de vertrektijd steeds later is geworden (13 minuten verschil). Juist... als je de 'officiële' marge maar groot genoeg maakt heb je nooit vertragingen.... Mijn nominale reistijd tussen Eindhoven en Nijmegen is in die tijd van 50 minuten naar anderhalf uur gegaan... maar vertragingen heb ik niet meer hoor.....
Ik kan het begrijpen dat mensen soms nogal gefrustreerd raken van vertragingen. Enig idee wat een treinkaartje tegenwoordig kost? Er worden asociale prijzen gehanteerd, ieder jaar gaat de prijs omhoog! Het nodigt ook niet eens uit om meer met de trein te reizen. Als je voor 09:00 moet reizen betaal je ook nog eens de volle mep, dus aan een kortingskaart heb je dan ook niks. Ik vind de regelijk voor 09:00 de volle mep sowieso een belachelijke regel. Persoonlijk maakt het mij niks uit als ik een paar minuten heb, maar ergens kan ik wel begrip opbrengen dat je op sommige trajecten structureel te laat komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen hebben gewoon andere ervaringen. Ik ben echt geen klagerig mens, maar de laatste tijd gebeurt het iets te vaak dat mijn trein gewoon niet rijdt. Dan hoor ik het al op het moment dat ik nog op kantoor (naast het station) zit: "wegens ... kan de trein van ... richting Utrecht vandaag helaas niet rijden." Meestal werk ik dan maar wat langer door, het heeft op zo'n moment geen enkele zin om op het station te gaan staan wachten. Maar een uur later komt er nóg geen trein. En nog een half uur later komt het bericht dat het voorlopig niet meer goed komt, en kan ik in een overvolle en oververhitte bus (nee, geen NS-bus, een toeristische-route-streekbus-gezellig-langs-alle-dorpjes) gaan zitten om thuis te komen.

Intussen wordt ik gebeld door mijn man die op een totaal ander traject onderweg is en wel ín een trein heeft kunnen stappen om (weliswaar met een enorme omweg) naar Utrecht te komen, maar nu compleet vast staat. Tegen de tijd dat ik op het station aankom, is de supermarkt al dicht, dus dat wordt eten bestellen in plaats van gewoon zelf koken. Kan nog net: ik ben om half tien pas thuis, terwijl ik om half zes klaar ben met mijn werk en in theorie in een half uur thuis zou moeten kunnen zijn. Mijn man (ook om een normale tijd klaar met werken en in theorie een reis van drie kwartier) heeft dan nog een uur reizen voor de boeg.

Als dat één keer gebeurt, denk je "tja, vervelend, maar kan gebeuren'. De tweede keer dezelfde maand denk je "dat is ook pech, dat het weer op dit traject gebeurt". De vijfde keer ben je je geduld echt wel kwijt. En als vervolgens de trein op de héénweg ook regelmatig hetzij uitvalt, hetzij met vertraging vertrekt vanaf een perron aan de andere kant van het station zodat je wéér een keer heen en weer kan rennen tussen spoor 19 en spoor 4 ("correctie op het vorige bericht, de trein zal toch vertrekken vanaf spoor 19..."), dan heb je het wel een tijdje helemaal gehad met de spoorwegen.

Overigens, ik heb van de Spoorwegen nog geen cent teruggezien voor al mijn vertragingen van de laatste tijd. Op een traject waar je normaal nog geen kwartier over zou moeten doen, geven ze namelijk geen geld terug. Ook niet als die verrtaging oploopt tot uren, ook niet als je (omdat de NS zelf geen bussen inzet) moet betalen voor de streekbus, en ook niet als die vertragingen inmiddels een structureel probleem vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zit op een moeilijk traject wat de spoorwegen betreft. Anderen hebben het duidelijk beter. Persoonlijk kom ik 99 van de 100 keren vrijwel op tijd aan ... Ik weet misschien een website voor je : www.nsstress.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je wat het is: het is vooral erg dat mensen beginnen te accepteren dat de spoorwegen 'moeilijke trajecten' hebben. We leven toch verdorie niet in een ontwikkelingsland?
Als er 9 van de 10 keer géén vertraging is, ervaart men dat als vanzelfsprekend. Maar die ene keer... Dat heeft meer impact.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen hebben altijd haast, als ze ergens te laat komen kan het zo zijn dat het niet geacepteerd wordt dat ze te laat zijn......helaas leven wij in een nog jachtige wereld.....wel kan ik begrijpen als het regelmatig voorkomt dat je je dan kunt gaan ergeren.. wij zouden moeten leren wachten :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet je waarom ik vooral zeur.

Ik ging met de trein van Oldenzaal naar Veenendaal- De Klomp.
Nu bleek dat er tussen Zutphen en Arnhem vertraging was. (niet even omgeroepen in de trein van Oldenzaal naar Zutphen).

4 uur gewacht, geen enkele excuses van NS. Niets aangeboden (gaat om het gebaar bedoel ik).

Toen eindelijk werden er bussen ingezet..
stopbussen ofzo, want die stopte ook in Dieren, daarna Arnhem.
Mensen propten zich er masaal in. weer 1.5 uur verder.
Nee er gaat niet even snel een snelbus ofzo.

In Arnhem trein gepakt richting mijn bestemming.
Trein had ook vertraging, dus omgeroepen dat de trein bij mijn station niet stopte...
weer terug.

Ben bij het goede station eruit gegaan.
10 min. met de auto. en daar was ik dan 18.35
Met een vertrektijd uit oldenzaal om 11.59 uur!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik 3 van de 5 schooldagen op het station te horen krijg : dames en heren de sneltrein van 7.45 heeft 10 minuten vertraging/ half uur vertraging"

... dan mag ik daar volgens mij wel even over klagen ;)
Ga nu ook gewoon lekker met de auto! Nooit last van file haha