Hoe duur is een treinstel?

Hoeveel geld kost een treinstel?
-De aankoopprijs
-Onderhoudprijs

Niet dat ik er 1 wil kopen hoor, maar dat vroeg ik me opeens af...

Toegevoegd na 3 uur:
Ik bedoel gewoon wat kost gemiddeld de aanschaf van een trein, en wat zijn de gemiddelde onderhoudskosten ervan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
29.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je vraag nog iets verduidelijken? Bedoel je een specifiek type, of meer in het algemeen wat de kosten van treinen zijn?

Het beste antwoord

Een losse locomotief (goederenvervoer) in de 1600/1700 klasse kost ƒ 6 tot 8 mln en onderhoud 10.000 per jaar.

Een treinstel is een vaste combinatie van rijtuigen (bakken in het spoorjargon) met eigen aandrijving en twee stuurstanden. De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen.

De tien nieuwe treinen van het type Velaro e320 van Siemens die door Eurostar gebruikt worden kosten 600 miljoen euro, dus maar liefst 60 miljoen per stuk! Ze halen een maximumsnelheid van 320 kilometer per uur en bieden plaats aan ruim 900 passagiers.