Langs welk traject of station van de NS worden de meeste zelfmoorden gepleegd?

Naar aanleiding van dit artikel: http://www.mobiel.nu.nl/pda/algemeen/301683-ProRail-wil-zelfmoord-op-spoor-terugdringen.html

Welk traject of station is het meest vatbaar voor 'treinzelfmoorden'. Dus, waar op het spoor is het aantal zelfmoorden het hoogst. Welk station heeft er het vaakst last van (vertragingen etc.)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21K

Het beste antwoord

Je kunt het niet precies op een plek vastpinnen.
Toevallig had ik het rapport al gevonden en geopend, omdat er vorig jaar bij ons dorp in de buurt een tweetal treindodingen hebben plaatsgevonden waar ik vanaf weet (één van hen was mijn vroegere buurmeisje).

Het hele rapport vind je hier:
http://content1c.omroep.nl/cf455ad517e988331f2a9acf8edbf809/4dd43851/nps/nieuwsuur/docs/Houwelingen.pdf

Het is een lijvig boekwerk van meer dan 100 pagina's in het engels, dus leef je uit.
Ik heb in ieder geval hoofdstuk 2 goed bekeken, het hoofdstuk dat van belang is voor jouw vraag.

Hier stond een tabelletje in met aantal zelfdodingen per spoor in de periode 1980-2007 verdeeld over vier regio's.

In het noorden en oosten (plattelandsgebied) vonden in die periode 1587 zelfdodingen plaats.
In het zuiden (semi-plattelandsgebieden) vonden in dezelfde periode 1482 zelfodingen plaats.
In de noordelijke randstad 1431 en in de zuidelijke randstad 626

In de (Nederlandstalige) samenvatting aan het einde vond ik de volgende tekst nog:
"Locaties met een hoog risico werden gevonden binnen de bebouwde kom van dorpen of steden en in de nabijheid van een psychiatrisch ziekenhuis. Deze locaties
zouden prioriteit moeten krijgen wanneer de spoorwegen minder toegankelijk worden
gemaakt voor suïcidale personen."

Ik weet dat dit niet precies is wat je als antwoord hoopt te krijgen, maar ik vermoed dat ze de precieze lijst niet gaan vrijgeven.
Als er een zelfdoding per spoor plaatsvind, moet je het maar net horen via de tamtam. In de media wordt er geen aandacht aan besteed en ook in de treinen wordt het niet in alle gevallen omgeroepen.
Vaak wordt het verbasterd tot: "Technisch mankement"...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor alleen de moeite al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 ook van mij, goed utigewerkt en gezocht
Cryofiel
12 jaar geleden
Op de berichtgeving van ProRail en van NS wordt gesproken over een "aanrijding met persoon". Of dat dan zelfmoord of een ongeval is, wordt er meestal niet bij verteld - dat is natuurlijk iets dat pas achteraf blijkt. Intern kan ik dan nog zien of het een "aanrijding persoon gewond" of een "aanrijding persoon overleden" is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh ja, jij zat bij ProRail he. Ik heb ooit in een trein gezeten die iemand aangereden heeft, dat was een technisch mankement (wat objectief gezien wel klopte, er zat een auto onder de trein...)
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat is een "aanrijding wegvoertuig klein".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Puur uit nieuwsgierigheid: Hoe noem je een aanrijding met een hummer dan? wegvoertuig klein lijkt me dan niet geheel toepasselijk :)
Cryofiel
12 jaar geleden
"Aanrijding wegvoertuig groot"? Ik weet niet precies waar de grens tussen 'klein' en 'groot' wordt gelegd. Een mooiere vind ik "aanrijding viaduct". Daar moest ik even over nadenken voordat ik bedacht wat die aanduiding zou kunnen betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, blijft lastig die plotseling overstekende viaducten :)

Andere antwoorden (3)

De meeste zelfmoorden worden gepleegd op het traject tussen station Amersfoort en station Zwolle.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet niet helemaal precies waar, maar vroeger bij een oom van me op de camping in de buurt van Baarn (Utrecht volgens mij) gebeurde dat wel regelmatig. dat kwam waarschijnlijk ook omdat daar vlakbij het spoor een instelling zat voor gehandicapten/psychiatrische patiënten.
Achteraf misschien niet zo heel handig.

En bij Station Sloterdijk gebeurden dat soort dingen ook vaak, heb regelmatig het ambulance personeel met lichamelijke restanten in een "bodybag" uit het station zien komen. Dat is ook de reden dat sinds een paar jaar de treinen stapvoets het station in komen rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig. Hier bij mij in de buurt van leiden precies hetzelfde. Superluxe inrichting maar wel op 50 meter van een spoorlijn. Patiënten met verlof of die ontsnapte waren 5 min. later dood. Je zou toch denken dat er nagedacht wordt over de lokatie waar je zo'n inrichting bouwt??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DAt is idd wel héél slecht bedacht ...
Cryofiel
12 jaar geleden
Is dat het "gekkenhuis" bij Oegstgeest waar Jan Wolkers over schrijft?
Bij Assen kunnen ze er ook wat van, ze zijn zo slim geweest om een GGZ-instelling naast het spoor te bouwen... :S
Ergens voor Amersfoort hebben ze hetzelfde gedaan, vandaar dat het aantal daar misschien ook zo hoog ligt.

Toegevoegd na 34 minuten:
Ik denk trouwens dat deze plekken worden gekozen omdat de bouwgrond langs spoorlijnen goedkoop is... Gokje, maar vermoed het wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
En ook tussen Arnhem en Dieren is het vaak aan de hand, daar ligt in Wolfheze een GGZ-instelling naast het spoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het is inderdaad niet zo slim om GGZ of psyschische gezondheidszorginstellingen te plaatsen vlakbij het spoor. Misschien een idee voor de overheid om net als de afstandsregeling tussen coffeeshops en scholen dit ook kunnen laten gelden tussen deze instellingen en spoorlijnen/stations.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, Wolfheze was het ja... Bedankt. Meerdere keren stilgestaan met een trein daar vlakbij.
Goed idee om psychiatrische centra op een veiliger plek te plaatsen, Jeff, ik zou denken meer richting bossen, het rondwandelen in de natuur heeft een positief effect op mensen.
(en ja iemand kan zich ophangen aan een boom, maar als iemand echt wil verzint ie toch wel iets)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wolfheze ligt trouwens tussen Arnhem en Ede. Dieren is aan de andere kant van Arnhem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Den Dolder misschien?
Maar: psychiatrische instellingen werden van oudsher 'ver van de stad' gebouwd, in een rustige omgeving.
Toen we allemaal gingen treinen, werden de spoorlijnen zo 'recht' mogelijk getrokken, en dus ook door die rustige omgevingen en langs bebouwing die er al was.
Overigens maakt het denk ik weinig uit of een spoorlijn 1 km of 5 km verderop is, voor iemand die vastbesloten is.