Apparaat op het spoor

Laatst in de trein vroeg ik mijzelf af, hoe spoorbomen weten dat er een trein aan komt. Toen heb ik het de machinist gevraagd die daarop zei 'er liggen apparaten op het spoor die voelen of er een trein is' (oid).
Laatst toen ik langs het spoor liep om de hond uit te laten zag ik zon apparaat om de .. meter liggen.

Ik vraag me af hoe dit apparaat heet omdat ik er meer informatie over wil

Heeft iemand idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag ooit op in het programma 'Op de bon' dat een paar jochies een 5 cent munt of iets dergelijks op het spoor hadden gelegd, waardoor de spoorbomen naar beneden bleven staan.

Het beste antwoord

De rails is van staal dus geleidend.
Een paar honderd meter voor de spoorbomen zit een hele kleine onderbreking in de rails.
Als het wiel van de trein de onderbreking opheft zullen de slagbomen dicht gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet de precieze vraag. ;)
Utrecht
12 jaar geleden
Maar dit is wel hoe het werkt. Er 'liggen' geen apparaten op het spoor. Wel sensoren aan de rails.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel heel interessant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En die onderbreking hoe moet ik me dat voorstellen? Klein stukje van het spoor gehaald of hoe?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Xepos93. De rails is als het ware doorgezaagd en daartussen zit een rubberlasgje van +/- 0,5 cm, zo maakt het geen contact.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel rubber laagje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet precies het goede antwoord, maar wel en het enige. En aangezien de reacties ook nuttig zijn.