De spoorlijn Groningen-Zwolle is voorzien van bovenleiding.Waarom rijdt NS daar dan de stoptreindienst met een stinkende diesel?

En 2x per uur een elektrische Intercity

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk dat deze ellende al van 2002 stamt: "NS zit krap in het elektrisch materieel. Oorzaak is vooral de toename van het aantal reizigers in de randstad. Om de schaarste daar wat te lenigen worden de electrische treinstellen, gebruikt voor de stoptreindienst Groningen - Zwolle vv., ingaande de nieuwe dienstregeling per 16 juni, naar het westen gedirigeerd. Als vervanging worden "diesels van 40 jaar oud" (voor de kenners: Plan U) ingezet. Hoewel geheel gerenoveerd en comfortabeler dan menig modern treinstel wordt dit in de noordelijke pers gebracht als "oude beestjes" en "afdankertjes". Als diesel is de trein tien minuten langer onderweg; de aansluiting naar Delfzijl vervalt. NS stelt, dat inzet van dieselmaterieel op andere lijnen dan Groningen - Zwolle meer reizigers zou duperen dan nu het geval is. Het gaat hier immers om de stoptrein naar Zwolle, de verbindingen verder dan Zwolle blijven gewoon electrisch."

Bronnen:
http://members.home.nl/wiertzema/treinen/h...

Zal wel gebrek aan materieel zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100