Waarom krijgen studenten een ovjaarkaart voor het hele land?

ik ben zelf student en ben er natuurlijk heel blij mee, maar ik snap niet goed dat ze met alles bezuinigen maar niet met dit. Ze zouden studenten toch een kaart kunnen geven waarmee ze gratis van huis naar studie en terug kunnen. Mijn moeder heeft bijv. Een utrecht bereikbaarheidspas waardoor ze gratis van en naar haar werk kan. Dit is een stuk goedkoper voor de overheid dan wanneer ze een kaart voor heel nederland zou krijgen....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Dat is makkelijker voor de chauffeur dan hoeft hij niet steeds te kijken of de kaart geldt op zijn route
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms moet je een korte periode heel ergens anders stage lopen. En dan zou je de kaart telkens moeten omzetten. Dat kost waarschijnlijk meer..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het idee achter de studenten-ovjaarkaart vooral dat studenten wennen aan het openbaar vervoer, en niet onmiddellijk een auto aanschaffen als ze gaan werken, zodat het fileprobleem en de milieuvervuiling een beetje binnen de perken blijven.
Maar er zijn al wel plannen om te bezuinigen op de studenten-ov hoor, ze willen geloof ik dat studenten dat later gaan terugbetalen ofzo. Dan is dat van jou inderdaad een beter idee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou goed zo kunnen zijn, dat het administreren van waar al die studenten naar toe moeten en vandaan komen en telkens als dat verandert, die kaarten aanpassen, veel meer tijd en geld kost dan alle studenten een kaart geven die voor het hele land geldt.

Tijdens mijn studie ben ik 4 x verhuisd, heb ik 1 x stage gelopen in een andere stad en heb ik 2 bijvakken gevolgd bij een universiteit in een andere stad. Hoe veel DUO-medewerkers had ik daar mee van de straat kunnen houden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, , maar eigenlijk moet je dan de kosten die de staat maakt voor die DUO-medewerkers die nu dus nog op straat lopen daar weer aftrekken... Wordt mooi sommetje, moet je wel een paar jaar voor gestudeerd hebben, met OV natuurlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar geen fysische geografie, ben ik bang!
Als een student een regio niet vaak bezoekt met de trein geeft hij daar zonder gesubsidieerde jaarkaart ook niet veel uit. Er zal dus niet veel extra verlies gedraaid worden op deze studenten. Bovendien kost het waarschijnlijk meer geld om een onderverdeling te maken per regio.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is voor een student makkelijker om een ov chipaart te hebben. Bijv. als je in amsterdam woont en je in rotterdam naar school gaat kan je elke dag met de trein daar heen.. Maar een ov chipkaart is eigenlijk niet helemaal gratis.. Je betaald daar maandelijks voor ongeveer €60.- als ik goed heb. Deze word automatisch van je studiefinanciering ingenomen. Zou je de ov chipkaart afzeggen zou je maandelijks een iets hoger studiefinanciering krijgen.