Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom krijgen studenten een ovjaarkaart voor het hele land?

ik ben zelf student en ben er natuurlijk heel blij mee, maar ik snap niet goed dat ze met alles bezuinigen maar niet met dit. Ze zouden studenten toch een kaart kunnen geven waarmee ze gratis van huis naar studie en terug kunnen. Mijn moeder heeft bijv. Een utrecht bereikbaarheidspas waardoor ze gratis van en naar haar werk kan. Dit is een stuk goedkoper voor de overheid dan wanneer ze een kaart voor heel nederland zou krijgen....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
543

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Dat is makkelijker voor de chauffeur dan hoeft hij niet steeds te kijken of de kaart geldt op zijn route
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms moet je een korte periode heel ergens anders stage lopen. En dan zou je de kaart telkens moeten omzetten. Dat kost waarschijnlijk meer..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het idee achter de studenten-ovjaarkaart vooral dat studenten wennen aan het openbaar vervoer, en niet onmiddellijk een auto aanschaffen als ze gaan werken, zodat het fileprobleem en de milieuvervuiling een beetje binnen de perken blijven.
Maar er zijn al wel plannen om te bezuinigen op de studenten-ov hoor, ze willen geloof ik dat studenten dat later gaan terugbetalen ofzo. Dan is dat van jou inderdaad een beter idee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou goed zo kunnen zijn, dat het administreren van waar al die studenten naar toe moeten en vandaan komen en telkens als dat verandert, die kaarten aanpassen, veel meer tijd en geld kost dan alle studenten een kaart geven die voor het hele land geldt.