Gratis openbaar vervoer leidt tot een toename van het gebruik ervan, met als gevolg dat er meer treinen, bussen, etc. moeten worden ingezet om het toegenomen aantal reizigers te kunnen bedienen. Dit kost de overheid meer geld, (terwijl het niets oplevert) wat daardoor niet besteed kan worden aan andere doeleinden, zoals onderwijs, etc. Daarnaast worden die extra kosten doorberekend aan iedereen doormiddel van belastingverhogingen. Dit is sowieso al niet eerlijk voor mensen die helemaal geen gebruik maken van het openbaar vervoer (zoals hoog bejaarden, gehandicapten, etc.), maar ook zij zullen er dan aan mee moeten betalen.
Daarnaast is het slecht voor de economie, want vervoermiddelen zoals auto's, motoren en scooters (en daarbij toebehorende zaken zoals verzekeringen, onderdelen, ect.) worden niet meer verkocht. Hiermee verslechtert ook de concurrentiepositie van Nederland ten opzichte van het buitenland, aangezien de personenvervoermiddelenmarkt ten opzichte van het buitenland zal instorten (waarom zou je immers nog voor een eigen auto + verzekering betalen als je toch gratis met de bus, trein, etc. kan?). Om de concurrentiepositie toch op peil te houden zal de overheid daarom deze branches gaan subsidiëren met als gevolg dat dat geld weer ergens vandaan moet komen; de consument is wederom de pineut. Mensen hebben daardoor weer minder te besteden, met als gevolg minder koopkracht door toegenomen inflatie, wat weer slecht is voor de economie. En zo kom je in een neerwaartse spiraal..