Hoe hard rijdt de Thalys gemiddeld?

Ik lees hier en daar dat de Thalys 300km per uur rijdt. Of zelfs 300km gemiddeld, dus nog harder soms..
Maar op www.trein-parijs.nl staat dat de rit 4 uur en 9 minuten duurt..
Dat betekent dat ie gemiddeld 120km per uur rijdt.. Nou snap ik dat ie soms moet stoppen, maar ruim 4 uur voor die rit met zo'n snelheid is te lang.. Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
36.1K

Het beste antwoord

In Nederland rijdt de Thalys niet zo hard, bij lange na niet de 300 km/u.

In Nederland rijdt de Thalys, ook als de HSL ooit is gerealiseerd, toch nog gedeeltelijk over bestaand spoor. De snelheid is daar dan beperkt tot
maximaal 160 km/uur. Met name in de buurt van Rotterdam en Amsterdam.

Als we er van uitgaan dat ongeveer 2/5 van de rit er maximaal 160 km/uur wordt gereden (traject Amsterdam-Brussel) en de rest (Brussel-Parijs) maximaal 300 km/u, dan komt de gemiddelde snelheid op 244 km/u bij een maximale snelheid.

Het totale traject is zo'n 500 kilometer, dus hier zou je theoretisch zo'n dikke 2 uur over moeten doen,.

Maar dat is dus uitgaande van de maximale snelheden die gehaald kunnen worden, het gemiddelde ligt dus feitelijk zeker lager.

En: de rest zit in tussenstops; met name in Nederland stopt de Thalys op Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam CS. Daar gaat heel veel tijd verloren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Maar wat is nu de werkelijke gemiddelde snelheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nou net het punt, die weten we dus nog niet.

Andere antwoorden (1)

De thalys kan pas vanaf Brussel op topsnelheid rijden, het spoor van Amsterdam tot Brussel kan de hoge snelheden van de Thalys niet aan. Van A'dam tot Brussel duurt iets minder dan drie uur, van Brussel naar Parijs maar 1 uur en een kwartier.

Tel daarbij de stops voor de stations op en het gemiddelde daalt enorm.