De spoorbrug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk werd geopend voor het treinverkeer in januari 1872 en was toen de langste brug in Europa. De aanleg ervan begon in 1867, het was vijf jaar hard werken. In 1944 werd de brug vernield. Hij werd als een van de eerste in de oorlog vernielde bruggen vernieuwd.
Naast de bestaande spoorbrug werd een paar jaar geleden een nieuwe brug voor de hogesnelheidstrein over het Hollandsch Diep gebouwd.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk die animatie . Goed gevonden Amadea . Als dank 10 punten .

Andere antwoorden (3)

"De brug werd geopend voor het treinverkeer in januari 1871 en was toen de langste brug in Europa. In 1944 werd de brug vernield."
http://www.nuentoen.nl/fotos/103585/1871-spoorbrug-over-het-hollands-diep-bij-moerdijk.html

Kortom: hij is dit jaar 140 jaar oud en na 1944 is hij gerenoveerd.

Toegevoegd na 58 seconden:
Wiki meldt iets anders:
"De eerste Moerdijkbrug werd geopend op 1 januari 1872. De enkelsporige vakwerkbrug bestond uit veertien boogvormige overspanningen van elk ruim honderd meter, die aan de oever waren gebouwd en vervolgens naar hun plaats werden gevaren. De brugdelen werden geconstrueerd door de Koninklijke Van Vlissingen & Dudok van Heel. Bij de opening was de Moerdijkbrug de langste brug van Europa. Ten behoeve van de scheepvaart kon de brug aan de Brabantse zijde geopend worden door middel van een draaibrug. De brug werd gebruikt door de treinen, die tot de dag van opening hun eindpunt hadden bij de haven van het even verderop gelegen Moerdijk aan de zuidzijde respectievelijk in Willemsdorp aan de noordzijde.

In 1944 werd de brug door de Duitsers vernield om de geallieerden te beletten West-Nederland in te trekken. Hierbij werd een aantal brugpijlers onherstelbaar beschadigd, wat het herstel van de brug enorm vertraagde. Tevens werd de prioriteit gegeven aan het snelle provisorische herstel van de verkeersbrug, waarvoor een aantal overspanningen van de spoorbrug werden geleend. Pas in 1946 werd de vernieuwde brug in gebruik genomen. In verband met materiaaltekorten kreeg de nieuwe brug geen veertien, maar slechts tien overspanningen. De zanddam aan het noordelijke uiteind van de brug werd 400 meter verlengd om het gat op te vullen. Tegelijkertijd werd de halte Willemsdorp opgeheven en de krappe spoorboog die naar de brugoprit leidde verruimd en verlegd. Begin jaren '50 werden onder leiding van de jonge ingenieur C.L. Wisse de enkelsporige stalen boogbruggen vervangen door de huidige dubbelsporige vakwerkbrug. 14 verschillende staalbedrijven uit het hele land waren betrokken bij de productie van de enorme hoeveelheden staal die benodigd waren voor de 10 nieuwe overspanningen. Omdat het treinverkeer zo min mogelijk hinder mocht ondervinden werden gedurende twee jaar de overspanningen één voor één in hun geheel vervangen. In 1955 was de nieuwe spoorbrug in zijn geheel klaar."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Moerdijkbruggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow bedankt . Goede beschrijving en leuk die foto van toen + . Ik dacht dat de originele brug er nog steeds lag.
De eerste spoorbrug werd gebouwd aan het einde van de 19e eeuw en geopend op 1 januari 1872.
In de jaren vijftig is de spoorbrug vervangen door een breder exemplaar.
Inmiddels is er door de aanleg van de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid) een derde brug bijgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Moerdijkbrugg verbinden het Eiland van Dordrecht in de provincie Zuid-Holland met de provincie Noord-Brabant over het Hollandsch Diep.
De spoobrug werd gebouwd aan het einde van de 19e eeuw.
In de jaren vijftig is de spoorbrug vervangen door een breder exemplaar en in de jaren zeventig de verkeersbrug. Inmiddels is er door de aanleg van de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid) een derde brug bijgekomen.
De Moerdijkbruggen vormen een belangrijk onderdeel van de verbinding van het westen met het zuiden van Nederland (en verder richting België en Frankrijk). Ze zijn genoemd naar het dorp Moerdijk aan de zuidzijde van de bruggen.