Het zou heel toevallig zijn, als we precies hetzelfde voor trein, of openbaar vervoer in het algemeen zouden betalen in Nederland als in Belgie.

In beide landen wordt openbaar vervoer zwaar gesubsidieerd, en betalen we zelf maar een klein gedeelte van de werkelijke kosten.

Omdat het bijna onmogelijk is om te stellen, dat het leven in Belgie goedkoper is dan in Nederland (of andersom) kun je er vanuit gaan dat er ook zaken zijn die in Belgie duurder zijn. Denk b.v. aan de prijs van een kaartje voor de opera of toneel, abonnement op de bibliotheek, een minder gunstige huursubsidieregeling of studiebeurs, of een hogere benzineprijs (accijns)

Het zou mij niet verbazen als over een paar jaar de prijzen voor openbaar vervoer gelijkgetrokken zijn, door de EU. Allerlei regels, wetten, prijzen etc. worden meer en meer geregeld in Europees verband, ipv dat landen dat zelf mogen bepalen. De komst van de Euro heeft daartoe de aanzet gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door de hoge BTW en loon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zoals bij ons geeft de regering een bijdrage. En natuurlijk de eisen die er aan de spoorwegen worden gesteld. Bijvoorbeeld hoeveel conducteurs op een trein etc etc Dat zijn allemaal factoren die de prijs van een treinkaartje bepalen