Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mogen ze je zomaar ontslaan als je 65 bent geworden ?

Mijn schoonmoeder hoorde via via dat een taxi chauffeur van Connexxion/stadsmobile ontslagen is omdat hij 65 is geworden.
Ik zei dat mag toch niet, je kan toch niet zomaar iemand ontslaan omdat hij 65 is geworden ?

Mijn schoonmoeder wordt altijd door een vaste chauffeur opgehaald maar ze had die chauffeur heel lang niet meer gezien en ze vroeg dus aan een ander chauffeur waarom hij haar nooit meer ophaalt, toen hoorde ze dus dat hij ontslagen is omdat hij 65 is geworden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
827

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het hangt een beetje af van je contract en van de CAO waarbij je aangesloten bent, maar het komt vaak voor dat de arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt zodra je 65 wordt. Wil je langer doorwerken, dan moet je een nieuwe arbeidsovereenkomst afsluiten bij je werkgever.

Er is een hoop onduidelijkheid over en de zaak is ook voor geweest bij Europees hof. Dit hof is akkoord gegaan met het verplicht ontslag bij 65 jarige leeftijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar, zoals bovenstaande antwoorder ook al aangeeft, zal er in de komende jaren een hoop veranderen in de teksten van arbeidsovereenkomsten en CAO's.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat mag,

en is nog steeds een vrij gebruikelijke text in veel CAO's.
Hier zal echter de komende tijd waarschijnlijk wel verandering in komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, in Nederland is leeftijdsdiscriminatie nog steeds toegestaan.
Daar heb je weer zo'n linkse hobby *&^$#
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op de bovenstaande prima antwoorden nog even dit. Momenteel is 65 jr. de pensioengerechtigde leeftijd en spreken de meeste arbeidscontracten en CAO's dat de arbeidsovereenkomst wordt beeindigd m.i.v. de maand waarin iemand 65 wordt of overlijdt. In 2020 wordt de pensioengerechtigde leeftijd 66. Overigens mag iemand na zijn 65e gewoon doorwerken alleen dient er dan een nieuwe overeenkomst opgesteld te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is verplicht bij CAO's Wil niet zeggen dat sommige mensen maar niet bij de overheid daarna wel weer worden aangenomen
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Is hij ontslagen, of is zijn arbeidsovereenkomst beëindigd?

Ik vrees dat die andere taxi chauffeur een bel had horen luiden, maar de klepel niet weet te hangen.

Nee, je mag niet worden ontslagen omdat je 65 wordt. Net zomin als je mag worden ontslagen als je 25 wordt. De arbeidsovereenkomst kan dan wel eindigen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding