Wat registreren de automaten ?

Als je met je OV chipkaart in- of uitcheckt in een OV-voertuig, wat registreert de automaat dan ? Is dat de tijd die je in het voertuig doorgebracht hebt, of het aantal haltes of de gereden afstand ? Het valt mij ook vaak op dat mensen soms lang voordat het voertuig bij de volgende halte is, al uitchecken. Hoe kan de automaat in dat geval "weten" waar je precies bent uitgestapt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Op het moment dat je bij Weesperplein incheckt zal op de kaart geregistreerd staan: Ingecheckt Weesperplein op 26-01-11 om 11.00 uur. Er wordt dan een borg van 4 euro afgehaald. Ook zal in het systeem van TransLinkSystems staan dat jij dan ben ingecheckt en hebt betaald.

Op het moment dat je je pas weer voor de lezer houdt, bijvoorbeeld bij Centraal Station, dan staat er op de kaart: Uitgecheckt Centraal station op 26-01-11 om 11:10.
Ook wordt er nu weer informatie doorgestuurd naar TransLinkSystems dat jij bent uitgecheckt.

Van die 4 euro wordt er weer geld teruggegeven. Je hebt namelijk gereisd van Weesperplein naar Centraal Station. Uiteindelijk krijg je ongeveer 2,70 terug bij het uitchecken.

Het systeem denkt in haltes, dus als bijvoorbeeld halte A, B en C hebt. En jij wilt van A naar C. Dan kan en mag jij al uitchecken als het voertuig is vertrokken bij halte B. Dan betaal je gewoon hoe het hoort het bedrag van halte A naar C.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De automaat mij registreert niks, de data wordt gelezen en geschreven op de ov chipkaart. Daarom checken mensen eerder uit, dan is het net of ze een kortere rit hebben gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat uiteindelijk wordt afgeboekt van je saldo, is de werkelijke afstand tussen je in- en je uitcheckhalte.
Natuurlijk kun je als je bijvoorbeeld 5 haltes moet reizen, al bij halte 3 uitchecken, maar bij controle heb je dan een probleem.
Als je direct voorbij halte 4 uitcheckt, wordt gewoon de prijs tot en met halte 5 afgeboekt, dus dan maakt het niet uit, scheelt alleen weer filevorming bij het uitstappen.