Hoe kan het dat een trein niet slipt tijdens het remmen?

Staal op staal glijdt toch heel gemakkelijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Met weinig gewicht glijdt staal op staal inderdaad vrij goed. Een trein weegt echter nogal wat - en daardoor is er ruim voldoende wrijving om stevig te kunnen remmen, en ook om te kunnen optrekken. Dit komt natuurlijk ook doordat de *rol*weerstand heel laag is, maar de *glijd*weerstand juist heel hoog - vanwege dat gewicht. Toegevoegd na 7 minuten: En als een trein probeert op te trekken terwijl de sporen glad zijn... zie plaatjes... Daar is ProRail niet blij mee...

Het gewicht van de trein zorgt ervoor dat er voldoende wrijving is. Immers: De wrijving wordt door het oppervlak & de druk tussen de twee oppervlaktes bepaald. Echter, op het moment dat er bladeren liggen of er veel ijs op de rails zit, leidt dit tot extra glijvermogen en krijg je dat de wielen gaan slippen op het spoor.

Een trein strooit zand voor de wielen wat het afremmen stimuleert bij een wat gladde rails.

Als er te hard opgetrokken wordt of geremd, dan slippen de wielen inderdaad. Resultaat is een enorme herrie van de rijdende treinen door afgeslepen stukjes wiel. 'Vierkante wielen' noemen ze dat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100