Wat heeft het eerder uitchecken bij de bus voor nut?

Vaak zie ik dat mensen al ruim voordat ze bij de bushalte zijn hun ov-chipkaart uitchecken. Bespaard dit echt geld of is het iets anders?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K
Antoni
9 jaar geleden
Ja, dit bespaart echt geld, maar het gaat maar om een paar cent. Als je daarna eens vergeet om uit te checken en dus geld verliest, dan zetten die paar centen geen zoden aan de dijk, dus veel nut heeft het (toch) niet, vind ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk niet dat het om het geld gaat bij de meesten, maar meer omdat het makkelijker is. Ik heb vaak een heleboel spullen mee in de bus, dan vind ik het handig om eerst uit te checken, mn pasje weer op te bergen, spullen te pakken en de bus uit te stappen. Als ik dat allemaal in één keer moest doen zat ik hoogstwaarschijnlijk te klooien voor de open deur.
En als er bij een halte veel mensen uit moeten stappen en je hebt haast, dan loop je bijvoorbeeld kans je trein te missen. Dan is het handig om alvast uit te checken en dan kun je daarna meteen de bus uitstappen wanneer de deuren open gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni? Het zal toch zeker zo geregeld zijn dat je tussen de "laatste halte" en uitstap halte hetzelfde bedrag betaalt? Of bedoel je dat mensen illegaal te vroeg uitchecken?
Antoni
9 jaar geleden
MrTomaat, mijn ervaring is anders. Wie direct na vertrek bij een halte (of in ieder geval vóór zijn uitstaphalte is bereikt) uitcheckt (omdat hij bij de volgende halte moet uitstappen) betaalt iets minder dan iemand die bij het uitstappen uitcheckt. Volgens mij komt dat omdat het systeem via GPS werkt en dus de locatie waar men zich "op aarde" bevindt tijdens het uitchecken van belang is.

Het beste antwoord

Het bespaart een paar centen omdat de ritprijs wordt berekend over de gereden afstand.

De mensen die dit doen beseffen kennelijk niet dat ze na de uitcheck zwartrijden als ze nog gewoon in de bus blijven zitten. Bij een controle na de uitcheck maar voor de halte lopen ze tegen de lamp.
Computoon
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Dit klopt inderdaad, maar alleen als je een halte te vroeg of net na de laatste halte uitcheckt.
http://www.amsterdam.nl/publish/pages/341121/1270_11_schriftelijke_vragen_alberts_inzake_zwartrijden_in_tram_en_bus.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!

Andere antwoorden (3)

Dat voorkómt dat die mensen bij het uitstappen vergeten om uit te checken. In dat opzicht bespaart het geld en moeite om het teveel betaalde terug te krijgen. Maar het is op zich niet goedkoper. In de snelheid van het uitstappen, vooral als dat met veel mensen tegelijk gaat, is de kans dat je het uitchecken vergeet groter.
Amadea
9 jaar geleden
Het bespaart tijd, als je een overstap wilt maken kan dat helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt eraan wanneer ze precies uitchecken. Wanneer je tussen de een voor laatste en de voor de passagier laatste halte uitstapt, betaal je gewoon het normale tarief.

Echter zijn er ook mensen die vele haltes voordat zij uitstappen uitchecken, zij kunnen hiermee al gauw één of enkele euro's besparen, wat dus bij veelvuldig doen behoorlijk kan oplopen. Weliswaar zijn zij hiermee in overtreding, maar over het algemeen zijn er in bussen nauwelijks controleurs te vinden, is mijn ervaring, zeker met de invoering van de OV-chipkaart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Die controleurs zitten niet in de bus. Het zijn enkele personen die bij een willekeurige halte instappen en vervolgens iedereen controleren. Na gedane arbeid stappen ze weer uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet ik, maar zie ze zelden. Hoogstens 1x per pakweg 50 reizen.