Hoe krijgt een openbaar vervoerder het geld van diens passagier?

De strippenkaart, nu bv de ov-kaart of een abonnement betaal je in één bedrag bij de instantie waar je het vervoerbewijs koopt. Die vangt het geld van je. Nu kun je in iedere willekeurige bus van het openbaar vervoer, of je laat je ov-kaart zien of je laat je strippenkaart afstempelen. Wat wordt de maatschappij waarmee je op dat moment reist er wijzer van financieel? In theorie kun je een bus vol mensen hebben die al in het bezit zijn van een vervoerbewijs. Dan rijdt zo'n bus dus helemaal voor nop naar de eindbestemming.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij de OV chipkaart staan alle gegevens van mensen die op een trajecet zijn ingechekt en uitgecheckt in de computer. Het bedrijf Trans Link Systems zorgt voor de verrekening naar de vervoersbedrijven.
Met de strippenkaart kon dat niet, dus werden er af en toe enquetes gedaan naar het reizigersgedrag om de verdeel sleutel vast te stellen.
Iemand van het ministerie van Economsche Zaken heeft mij ooit verteld dat dat eigenlijk de reden is dat de OV-bedrijven de OV chipkaart wilden. Niet voor het gemak van de reizigers, maar omdat ze niet tevrden waren over de onderlinge verrekening van inkomsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
trans link systems is voor andere doelstelling opgericht en niet voor de verdeling van kaartgelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ronron1212 Trans Link Systems (TLS) is in 2002 opgericht als een joint venture van vijf grote openbaarvervoerbedrijven: Connexxion, GVB, HTM, NS en RET. TLS werkt ook samen met de overige OV-bedrijven, verenigd in Mobis. Deze bedrijven hebben samen TLS opgericht om om één elektronisch betaal- systeem in het Nederlandse openbaar vervoer te realiseren: de OV-chipkaart. TLS treedt tevens op als clearinghouse tussen de verschillende deelnemende partijen.
ronron1212
13 jaar geleden
Ja dus ze zijn opgericht om het nieuwe systeem in te richten en niet om de verdeling van geld van de kaart te doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ronron Clearing house = de verdeling van het geld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net iets beter dan een soortgelijk antwoord. Ik koos voor dit antwoord omdat de reden waarom wordt genoemd. Bovendien is hiermee mijn vraag prima beantwoord.

Andere antwoorden (2)

Als je al zo'n maandkaart hebt bijvoorbeeld die kosten 91 euro ofzo. Dat geld gaat naar qbuzz bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu, met de invoering van de OV-chipkaart, gaat dat gemakkelijk. Er wordt namelijk geregistreerd waar een passagier instapt en waar hij weer uitstapt. Zo kan men precies zien welke maatschappij, hoeveel klanten en over welke afstand vervoert heeft. Daarom moeten studenten met een gratis OV jaarkaart ook in- en uitchecken. Vroeger met de strippenkaart was dit niet mogelijk. Daarom werden er toen regelmatig onderzoeken gedaan naar het reisgedrag (ik heb ook wel eens zo’n formulier ingevuld).