Wat is het minimale bedrag dat je op je ov-chipkaart moet hebben om met de trein te reizen?

Ik heb een anonieme ov-chipkaart met ong. 13 euro erop. Nu kon ik niet in-/uitchecken. Er werd mij uitgelegd dat ik minstens 20 euro op de kaart heb moeten staan om te reizen met de trein. Maar moet ik dan altijd sowieso er 20 euro op hebben staan. Want ik ben van plan om morgen naar deventer colmschate te gaan vanuit olst. (ongeveer 3 euro) Dus moet ik dan sowieso 26 euro op mijn kaart hebben staan om heen en terug te komen met de trein?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

klopt, als je een anonieme ov hebt, dan moet je minimaal 20 euro op je kaart hebben staan. Want ze hebben dan te weinig gegevens om iets op je te verhalen als je de min in gaat. heb je een chipkaart op naam kun je wel in de min staan. Een anonieme ov hebben ze je bankgegevens niet, bij eentje op naam wel. Tenminste ik heb er 1 op naam en ik kan in de min staan en word het verekend als ik weer opwaardeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor de trein is het minimum saldo dat je moet hebben 10 óf 20 euro. Afhankelijk van het soort chipkaart dat je hebt.
Als je een voordeelurenkaart van de NS hebt, is het minimum 10 euro.
Als je minder dan dat saldo hebt, kan je niet inchecken en mag je dus niet instappen.
Als je automatisch opladen hebt aanstaan en het saldo is te laag, moet je je kaart nogmaals aanbieden, dan wordt deze opgewaardeerd (via je bank) en check je alsnog in.

Dus om even jouw voorbeeld te gebruiken.
Stel je wil een reis van 3 euro maken, dan heb je toch 20 euro saldo nodig om in te checken. Na het uitchecken wordt de rest teruggestort en heb je dus 17 euro op je chip staan.
Wil je dit niet, kan je alsnog een papieren kaartje kopen.

dit antwoord is gevonden bij macaidwin bij een eerder gestelde gelijke vraag