Hoeveel versnellingen heeft een intercity?

Als je een trein hoort wegrijden, dan hoor je dat hij opschakelt. Hoeveel versnellingen heeft zo'n trein? En wat voor transmissie is het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Wat je hoort is een deel van de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. In deze treinen zitten asynchrone motoren, die op een specifieke manier worden aangestuurd (bij variabele spanning en variabele frequentie). De frequentie is gebonden aan een bepaald gebied, als de stuurfrequentie daar buiten komt kunnen er stoorstromen optreden die de beveiliging (ATB) beïnvloeden. Daarom wordt er telkens geschakeld in de frequentie en dat is wat je hoort: oplopend van laag naar hoog, vervolgens weer terug naar laag en opnieuw oplopend, enz.
Zie:
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Via een trap wordt hij op hogere spanning gebracht.
Dat is dus geen schakeling.
13 jaar geleden
Hier heb je alle Nederlandse Locs op een rijtje staan. Van Diesel tot Stroom aandrijving, alle info staat erop.