Bestaat er al een GPS-systeem voor treinen?

Omdat de Syntus (Arnhem-Winterswijk) vrijwel niet op tijd loopt, ben ik bezig met de politiek om oplossingen te bedenken om het de reiziger gemakkelijker te maken te reizen op dit vervelende traject.

Mijn idee is een GPS-apparaatje voorin iedere trein. Op ieder station komt dan een touch-screen te staan met het desbetreffende traject waarop jij op 10 meter nauwkeurig zien kunt waar jouw trein is.

Nou is mijn vraag of er al zoiets dergelijks bestaat. In de regiekamer voor de treinen zien ze immers ook vrij nauwkeurig waar de treinen lopen. Is het realistisch dat de reizigers dit ook te zien krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik weet niet zeker of ze op basis van GPS de positie doorgeven aan de controlekamer. Dat lijkt me niet namelijk, want dat heeft een onnauwkeurighied van 10 meter en dat is genoeg voor een flinke botsing.

De positie wordt per baanvak berekend door de electronica in de trein.

Studenten van de TU delft hebben wel een systeem bedacht om op basis van de vertrektijden op NS.nl te berekenen waar de treinen zijn en dat door te geven op google maps. Zoals je kunt zien in bijgaande afbeelding kloppen de snelheden bij de berekening niet, maar het idee heeft een prijs gewonnen.

Op de stations worden nu op de nieuwe borden de vertrektijden wel vermeld bij vertragingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In plaats van GPS worden systemen als ERTM (European Rail Traffic Management System) gebruikt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een voorbeeld van zo'n ERTM systeem is het ETCS, zie link naar wikipedia. Het zenden en ontvangen gaat via GSM signalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dat denk ik niet. Ga eens naar de ROCOV Gelderland zijn te vinden in Arnhem zijn zijn het adviesorgaan voor provincie en stads regio arnhem nijmegen voor het openbaar vervoer. het Locv is dat eigenlijk voor de NS
13 jaar geleden
wel in japan maar niet in europa of amerika..ik ben namelijk in japan geweest en daar hebben ze echt alles ,...hheheh is toch weer fijn he als je in japan woont ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diverse treinen hebben al een GPS-systeem aan boord. Ik noem de Valleilijn-treinen tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Door de positie van de trein te bepalen, kan het reisinformatiesysteem werken, waaronder de informatie over het eerstkomende station op de LCD-schermen en het automatische omroepsysteem.

Ook Sprinters van de NS hebben volgens mij zo'n systeem, maar daar ben ik niet zeker van.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens kan ProRail dit volgens mij niet uitlezen. Wellicht dat ze er met het Europese GPS-systeem, Galileo, wel overal "GPS" komt, omdat dat systeem een behoorlijk stuk nauwkeuriger is.