Hoezo zijn de achterste banden van een bus hol en de voorste bol.

Ik zat laatst in de bus een beetje verveeld naar buiten te kijken en zag veel bussen voorbij komen. tot m'n verbazing waren bij alle bussen de achterste banden hol en de voorste bol. Waarom is dit zo, en waarom is dit niet bij auto's.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

De voorste banden zijn enkel, om goed te kunnen sturen, aangezien dit minder wrijving creëert dan dubbele banden.
Achter zijn de banden dubbel om het gewicht van de opbouw, de motor en de passagiers te kunnen dragen.
Bij dubbele wielen wordt het tweede wiel achterstevoren op het eerste wiel gemonteerd. Je ziet het dus als hol wiel, terwijl hij hetzelfde is, maar je ziet hem van de andere kant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij dubbele wielmotage wordt het buitenste wiel 'binnenstebuiten' op de as gemonteerd. hierdoor ljikt het een holle velg. ze zijn nagenoeg gelijk hoor.