waarom is een autogordel wel verplicht maar beschermende kleding op de motor niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Rieneke1
13 jaar geleden
prima vraag!
je gelooft je ogen soms niet als je mensen in korte broek en t-shirt op de motor ziet zitten.

Het beste antwoord

goede vraag.
Als ik er zo eens over nadenk:

Zonder gordel is de kans op dodelijke afloop erg groot, dat geldt ook voor rijden zonder helm.

Zonder beschermende kleding krijg je weliswaar ernstige verwondingen, maar in in de regel niet van dodelijke aard.

Ik vermoed dus dat het verplicht beschermen tegen dodelijke afloop de intentie is van de wetgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zeer goede vraag!
Ten dele is beschermende kleding wel verplicht op een motor. Namelijk een helm.
Maar verder staat het de rijder vrij te dragen wat hij/zij wil.
De meeste motorrijders schaffen uit zichzelf wel enigszins beschermende kleding aan. Maar desondanks blijken de slachtoffers van motorongelukken doorgaans de meest ernstige verwondingen te hebben, weten alle medici die ermee te maken krijgen.
Het lijkt me legitiem om goed te onderzoeken of het veiliger kan. En daar mag van mij ook een verplicht helmpje voor jeugdige fietsertjes bij komen. Zeker op plekken waar druk en groot verkeer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt wel gelijk wat betreft dat het veiliger zou zijn!
je hebt maar weinig kreukelzone als motorrijder.

het is moeilijk iets op te leggen bij mensen om te doen qua veiligheid, ga maar na hoeveel mensen er liever geen gordel dragen, en waarom??!!
en bij motorrijders oogt het vooral gevaarlijk voor anderen.
ik vind wel dat motorrijders over t algemeen meer met het rijden bezig zijn dan autorijders. op een motor word je minder afgeleid door zaken als bijrijder die tegen je kletst, autoradio en andere knopjes en dergelijke.

daarbij komt ook nog dat er niks fijner is dan met comfortabele kleding aan op de motor genieten van de wind en zon!
het is niet fijn wanneer het zo warm is dat wanneer je stil staat voor bijvoorbeeld een stoplicht je halfgaar gebakken word door bovenkant de zon en onderkant je motorblok, dan ook nog eens een dik pak aan, pffff

daarbij komt ook nog dat wanneer je in een auto, met of zonder gordel, je dat ook niet altijd beschermt tegen de meest gruwelijke wonden bij een ongeluk.

hoop dat je wat hebt aan een stukje van mijn visie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beschermende kleding voor motorrijders kan juist hartstikke gevaarlijk zijn. Met warm weer kan de motorrijder door de hitte zijn concentratie verliezen, wat vele malen gevaarlijker is. Het is ook moeilijk te bepalen welke kleding verplicht is, een pak van €100,- of een pak van €500,-?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Simone;

Over een wettelijke rgeling op dit gebied is al veel nagedacht en het probleem ligt hem vooral in de juridische omschrijvingen binnen en de praktisch onmogelijke uitvoerbaarheid van zo'n wet. Maar het zal er in de komende jaren gerust wel eens van komen; de regelzucht van overheden kent immers geen grenzen.