rekenvraag?

ik heb een motorfiets, met een nieuwe voorband.deze is echter 8cm kleiner in omtrek, dan de originele band.
stel dat deze band er 2000(echte km) op zit, wat heeft de km teller dan te veel aan gegeven, in die tijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

even wakker worden allemaal....

Ook al is de band 8 cm kleiner in omtrek, de velg geeft echt niet mee hoor, dus als je hem erop legt is ie gewoon opgerekt tot de omtrek van de velg. De gemeten afstand veranderd dus niet.
Los daarvan wordt in de regel via het achterwiel de afstand/snelheid gemeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wordt bij een morotfiets de omtrek van de banden gebruikt om de KM's te berekenen ? Lijkt me sterk.
Ik denk eerder dat er ergens een sensor inzit die de omwentelingen telt. Dit zit ergens in de spaken verborgen zou ik zeggen.

Maar om je vraag op te lossen dit kan je doen door :
Als X de omvang is van de originele band.

Dan geeft formule de formule 1 - (X-8)/X aan hoe groot het verschil is.

Als de reele omtrek 50cm is dan is het verschil dus 16%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de min ... we komen beide tot hetzelfde resultaat !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oeps .. mijn oprechte verontschuldigingen ... verkeerd/te snel geoordeeld :( nou ja .. wederom een niet verklaard minnetje :)
Als je 2000 echte kilometers hebt gereden, zal de teller meer moeten aangeven, want die heeft gerekend met de originele omtrek van de band.
Maar ik zie even niet hoe ik de berekening kan maken, als ik niet weet wat de omtrek van de nieuwe of de originele band is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je de omtrek van de nieuwe band weet, kan je de afstand (2000km) delen door de omtrek van de band. Dan weet je hoe vaak de band is rond gegaan en dus ook hoeveel keer 8cm de teller meer aangeeft.
Dus wat de teller aangeeft: '((afstand/omtrek)*8cm)+afstand'.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dus stel: nieuwe band is 50 cm.
Dan is de berekening alsvolgt (omgerekend naar meters):
2.000.000meter/0,50meter*0,08meter+2.000.000meter=2.320.000 meter

Teller staat dus op 2320 kilometer ipv. 2000
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het licht eraan of bij die motorfiets de kilometers gemeten via het voorwiel (telleraandrijving) , dan krijg je een afwijking , of via de uitgaande as (kettingwiel) versnellingsbak gemeten wordt , dan heb je geen afwijking in de kilometerstand ondanks dat je voorwiel door de kleinere diameter sneller rond draait . Bij de meeste huidige motoren wordt de snelheid en kilometerstand niet meer via het voorwiel gemeten .