Motoren maken vaak erg veel lawaai.. kan de politie daar wel een bekeuring voor geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (6)

Ja, dat kan.

Een motor heeft net als een auto een type goedkeuring. Het geluid van de motor(uitlaat) mag per type motor een maximale hoeveelheid decibel genereren.

Uitlaten krijgen hiervoor een zogeheten keurmerk. Wanneer ze daar niet aan voldoen, is de kans groot dat de uitlaat te veel herrie maakt. Een uitlaat met keurmerk zou in principe niet te veel herrie mogen maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker kan men daar voor bekeuren ! Motorfietsuitlaten anders dan origineel (af fabriek) zonder E keurmerk , z.g.n. sport uitlaten met veel decibels zijn niet voor op de openbare weg , hier krijg zondermeer een proces voor , en men kan gesommeerd worden om hem eraf te halen , en de originele te monteren en te komen laten kijken op het bureau . Ook kan men meen ik de sportuitlaat in beslag nemen . Er bestaan ook goedgekeurde uitlaten van diverse leveranciers waar een uitneembare D B killer in zit , en zonder rijden kan ook een bekeuring opleveren , omdat de motor dan meer kabaal maakt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, maar niet zomaar.
Een geluidsmeting moet aan nogal wat voorwaarden voldoen en die apparatuur is niet op elk buro aanwezig.

Als er teveel lawaai wordt gemaakt kan je een bekeuring krijgen en/of het kentekenbewijs kan worden ingenomen om ervoor te zorgen dat de eigenaar de verplichting heeft om de geluidsproductie op een toegestaan niveau te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan.

Alleen zijn veel agenten die juist in het verkeer werken zelf fanatiek motorrijder en dus moet je het wel erg bont maken wil je een prent voor herrie krijgen.

Ik heb een keer bijna een bon gehad voor een achterste demper aan m'n auto die aan de achterzijde een gaatje had en dus wat bromde.
Ze hielden me aan en begonnen over "herrie". Ik vond het erg meevallen en zei dat het onzin was.

Toen kwam er een nieuwe Harley (dus geen oldtimer) voorbij met open uitlaten. Ik zei dat ze die maar eens moesten aanpakken. Geen reactie.
Dus ik rij weg achter die Harley aan met de politie weer achter mij aan.
Die Harley kwam uit een motorzaakje om de hoek en dat wist ik. Daar ben ik gestopt met die agenten erbij en toen hebben we flinke ruzie gehad.
Uiteindelijk moest ik binnen 1 week m'n gelaste demper komen laten zien op het bureau. Geen bon, dat durfden ze niet meer aan.

De motor kreeg ook niets behalve bewonderende blikken van de heren agenten. Dat terwijl we met het ding aan elkaar dus absoluut niet konden verstaan.

Voor motoren gelden andere regels zeiden ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker bekeuren ze daarvoor. Hier in Nederland valt het nog mee, maar in Duitsland staan ze behoorlijk op hun streepjes wat betreft de decibellen en een uitlaat. Niet alleen met een motor, maar ook met je auto.