Wat heb ik nodig als ik een Belgische motor koop en er een Nederlands kenteken op wilt laten zetten?

Ik heb zelf al het een en ander uitgezocht, maar ik wil toch nog even kijken of ik iets ben vergeten. Alvast bedankt.
Hier heb ik een lijstje van de dingen die je nodig hebt als je op een Belgische motor een Nederlands kenteken wil zetten.

- Roze/oranje papiertje met voertuiggegevens.
- Eventueel CVO (niet verplicht).
- Koopcontract.
- BPM afgifte.

Vergeet ik nog wat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Ja. De RDW-keuring. Op de bronsite vind je alles uitvoerig onder elkaar.

In samenvatting met wat knippen en plakken:

Het aanvragen van een Nederlands kenteken gaat als volgt:

1. Afspraak maken bij een keuringsstation van de RDW

2. Op de dag van de afspraak met het voertuig naar het keuringsstation en complete originele buitenlandse kentekenbewijs en legitimatiebewijs meenemen. Persoonlijk verschijnen.

3. Evt. Certificaat van Overeenstemming (CvO), een buitenlands APK-keuringsrapport of andere relevante voertuigdocumenten meenemen.

4. RDW beoordeelt aan de hand van de documenten of voertuigregistratie kan worden overgenomen.

5. Aangifte BPM doen.

6.Na akkoord van de RDW en de Belastingdienst, stuurt de RDW binnen 5 werkdagen een nieuw kentekenbewijs op creditcardformaat. Daarnaast ontvang je een brief met een volledige tenaamstellingscode.

7. Bij APK-keuring bij RDW: je ontvangt ook een APK-keuringsrapport van het RDW.

8. Na ontvangst kentekenbewijs van RDW: NL kentekenplaten laten maken bij een erkende kentekenplatenfabrikant en het voertuig verzekeren voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA). Van de Belastingdienst ontvangt je een rekening voor de motorrijtuigenbelasting.

9.Als je geen geldig buitenlands APK-keuringsrapport hebt en ook geen APK-keuring hebt laten doen bij het RDW-keuringsstation, dan deze keuring direct na ontvangst van de kentekencard laten doen door een RDW erkend garagebedrijf. Doe je dit later, dan krijg je een boete.

Toegevoegd na 5 dagen:
N.a.v. de reactie: voor motoren geldt de APK-plicht niet. Dit is in punt 1 van de brontekst wel te lezen en gezien de vraag had ik dat in mijn antwoord moeten opnemen.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
T.a.v. de punten 3, 7 en 9 merk ik op dat er in Europa nog geen APK keuring voor motoren is en die komt er tot 2022 voorlopig (en wellicht definitief) ook niet.
In de volledige brontekst wordt hier tamelijk onopvallend en summier in punt 1 aan voorbijgegaan, met zelfs een voor ongeautoriseerde bezoekers ontoegankelijke link (hetgeen ik dus maar meteen gemeld heb).