Mag ik de Kawasaki J300 berijden als ik 16 jaar ben?

Hallo, ik vroeg me dus af of ik deze scooter mocht rijden sinds ik weinig info kon vinden over deze scooter en of deze geschikt is voor 16-jarigen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
TurfGraver
4 jaar geleden
Is een 300CC motor....

Antwoorden (2)

Nee dat mag niet hiervoor heb je een motor rijbewijs nodig.
4 jaar geleden
Nee.

Je moet er een rijbewijs categorie A2 voor hebben. Dat betekent dat de Kawasaki J300 een middelzware motor is.

Pas wanneer jij 19 jaar bent en al een rijbewijs lichte motor (A1) in je bezit hebt zou je rijles mogen nemen op een middelzware motor. Zonder het rijbewijs lichte motor moet je daar zelfs mee wachten tot je 20 jaar bent. Ook voor het praktijkexamen moet je minimaal 20 jaar zijn. En als aanvullende eis voor het halen van het praktijkexamen A2 geldt dat je twee jaar in het bezit moet zijn van een A1-rijbewijs.