Wat zit er achter deze deksel op mijn suzuki intruder 1500?

Vandaag heb ik een mooie suzuki intruder 1500 uit 1997 gekocht, nu wil het zo zijn dat als ik even het gas open trek er een ratel achter deze deksel vandaan komt: zie foto, mijn vraag; wat zit er achter deze deksel en wat kan het zijn.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (1)

Daar zit je cardanas die met tandwielen haaks je versnellingsbak ingaat.
Tap voor de aardigheid eens de olie in dat compartiment af, vermoedelijk zitten er metaaldeeltjes nu in, foute boel dan helaas.
Een geluk nog:
Je kan er wel makkelijk bij als er nieuwe tandwielen in geplaatst moeten worden.
Ik zou als ik jouw voeten had snel ermee naar de vorige eigenaar mee rennen,zo duidelijk iets mis mee dat zat er al in dat moet hij geweten hebben natuurlijk.
Ik heb ooit een xs1100 meer dan 100km ver gekocht en naar huis gereden thuis aangekomen bleek er geen druppel olie in het cardanhuis te zitten ook op dezelfde plek als bij jouw motor waar de bak de cardanas aandrijft.
Ik voelde alleen in mijn voetrusten dat er vreemde trillingen op die plek uit het blok vandaan kwamen.
Nauwelijks vreemd geluid echter ik moest de motor nog leren kennen.
Ik heb e meteen dat ik erachter kwam olie in gedaan maar hielp niks natuurlijk de tandwielen moesten vervangen worden.
Ik heb voor je op YouTube gekeken slecht nieuws een tandwiel van de haakse overbrenging die de versnellingsbak in gaat kan pas vervangen worden als het hele blok uitelkaar geschroefd is.
De carterhelften moeten los van elkaar.
Dat is minstens 3 dagen werk voor een motorzaak plus materiaal kosten gaat makkelijk meer dan 3000€ kosten.
Je kunt als je het achterwiel vrij van de grond kan krijgen de motor starten en gas geven een paar versnellingen gebruiken en dan op de achterrem drukken de motor belasting geven en iemand anders met zijn oor tegen een schroevendraaier de plek laten lokaliseren waar het vreemde geluid ongeveer zit.
Wel dan dat deksel wat ervoor zit op je foto er even afschroeven.
Als blijkt dat maar één van de twee tandwielen de buitenste op de aandrijfas er duidelijk slecht aan toe is dan is het slim om alleen deze dan te vernieuwen,een paar putjes op de andere zal geen problemen geven, dat klusje zal eenvoudig door jezelf tedoen zijn en grote kans dat de aandrijving dan weer zonder bijgeluiden een tijd weer mee kan.
Toegevoegd op 15 maart 2020 00:47: tekst
Plaatje bij antwoord