Als je crossmotor volgens jou teveel brandstof gebruikt dan staat het mengsel te rijk afgesteld in de carburator.
Een te rijk mengsel kan op zich geen kwaad, het rijdt enkel niet zo fijn. Je kan een te rijk mengsel makkelijk herkennen als je motor maar traagjes optrekt, je een enorme rookpluim achter je hebt, de bougie vet slaat (bij het starten dan)
Kortom, als het allemaal wat ongemakkelijk en sloom gaat rijden.
Waarvoor je wel moet opletten met een te rijk mengsel, zijn de reed valves / klappetten / membraan-plaatjes van de carburateur. Bij een te rijk mengsel of langdurig rijden met een choke durven deze het wel eens te begeven, dus check je bougie, als deze zwart is dan staat het mengsel te rijk, bruin(zoals koffie met melk) is prima, neigt de kleur naar wit, dan is het mengsel te arm.