Kan ik halverwegen a1 rijlessen overstappen naar a2?

Ik wil dus mijn motorrijbewijs halen. Ik ben nu bijna 19 maar zat te denken om eind 19 dan te beginne met a1 lessen en waneer ik 20 ben verder gaan met a2 lessen. Maar is dit wel mogenlijk en wat zullen de voor en nadelen zijn.
Bij voprbaat dank

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
LeonardN
6 jaar geleden
Misschien krijg je een idee van wat kan, als je de mogelijkheden van een rijschool erbij pakt.
https://www.vbuuren.nl/vanaf-welke-leeftijd-mag-ik-motorrijlessen-volgen Er zijn een aantal mogelijkheden die voordeel geven als je al een rijbewijs hebt en naar een volgende wil, niet zo zeer als je al rijlessen voor de een hebt gevolgd en naar de ander wil overstappen. Van A1 naar A2-rijbewijs Als je het A1-rijbewijs al hebt hoef je niet meer de AVB én de AVD te volgen. Je start direct met de rijlessen voor AVD en doet een gecombineerd praktijkexamen waarin de AVB en AVD gezamenlijk worden getoetst. De minimumleeftijd voor doorstromers vanuit A1 ligt lager, je kunt de motorrijlessen al volgen als je 19 jaar bent, wel kun je pas AVD-examen doen als je minimaal 20 jaar oud bent.

Antwoorden (1)

In theorie kan dat gewoon. Je mag namelijk al lessen nemen voor het a1 rijbewijs, op een voor het a1 rijbewijs geschikte motorfiets. Na je verjaardag begin je te lessen op een a2 motorfiets. Dat is gewoon legaal en als je het voorlegt aan een rijschool zullen ze het (na ze het hebben afgeraden) gewoon doen, want: inkomsten.

Ze zullen het waarschijnlijk wel afraden en wel omdat het alleen maar meer geld kost. Het motorrbw bestaat uit 3 examens; theorie, voertuigbeheersing (AVB) en verkeersdeelneming (AVD). Je begint met oefenen op voertuigbeheersing en dan is een 125cc motor echt wel even wat anders als bijv een honda hornet 35KW. Zo een 125cc zit dichter bij een brommer dan bij een 35kw motor en je zult na je verjaardag dan ook zeker weer flink wat lessen nodig hebben om met de zwaardere motor het AVB examen te voltooien.

Als je echt niet kan wachten, het extra geld ervoor over hebt en het gewoon leuk vindt om vast een paar uur te gaan rijden is er verder niks mis mee.