Mag ik mijn foto opnieuw gebruiken voor mijn nieuwe rijbewijs?

Ik heb in oktober 2016 mijn auto rijbewijs gehaald ik heb toen een pasfoto laten maken die ik voor mijn rijbewijs als id-kaart is want die was ook aan vervanging toe. Morgen mag ik afrijden voor motor. Stel ik haal het, wat ik heel erg hoop, moet ik dus opnieuw mijn rijbewijs aanvragen zodat motor erop komt te staan, toch? Mag ik de foto die ik toen heb gemaakt opnieuw gebruiken? Ik ben in de tussentijd niks veranderd...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
17.2K
Inekez1
6 jaar geleden
Ik heb het vorig jaar geprobeerd met een foto voor mijn nieuwe ID-kaart die dezelfde was als de foto die ik 5 jaar eerder had gebruikt voor het verlengen van mijn rijbewijs. Werd geweigerd door de gemeente bij de aanvraag. Omdat die foto al in het systeem zat, was die aantoonbaar en per definitie niet recent. Dat ik er na 5 jaar nog (of in mijn geval: weer) exact op leek qua haardracht deed er niet toe. Ze konden / mochten niet twee keer dezelfde foto gebruiken. Eén van de eisen voor de aanvraag: een recente foto. Hoewel er nergens staat omschreven wat 'recent' is, was 5 jaar blijkbaar te lang. Misschien kan het binnen 1 jaar wel, maar aangezien alles digitaal een automatisch gaat zou ik niet rekenen op menselijk begrip en logisch denken van een computerprogramma.
Utrecht
6 jaar geleden
Ik heb wel (in Utrecht) recent mijn rijbewijs verlengd met een 1 jaar oude pasfoto (die ik vorig jaar ook op mijn ID kaart heb gebruikt). Dus 1 jaar is acceptabel.

Antwoorden (1)

Als de foto toen aan de eisen voldeed en je niets veranderd bent, kun je deze na een jaar weer gebruiken.

Toegevoegd na 5 minuten:
De Rijksoverheid heeft er al eens een poll over gehouden op Twitter. Daaruit bleek dat de meeste mensen dachten dat je geen oude foto mag gebruiken. Maar dat is niet waar.
Hieraan moet je pasfoto voor je rijbewijs voldoen (niet veranderd sinds 2016):
https://pasfoto.nu/informatie/eisen-pasfoto-rijbewijs/
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ervaring: Gemeente Arnhem accepteert geen [oude] foto's die al gebruikt zijn.
SimonV
6 jaar geleden
Ik lees een reactie van Utrecht: "Ik heb wel (in Utrecht) recent mijn rijbewijs verlengd met een 1 jaar oude pasfoto (die ik vorig jaar ook op mijn ID kaart heb gebruikt). Dus 1 jaar is acceptabel." Een gemeente mag een recente pasfoto alleen maar weigeren als deze niet (meer) aan de eisen voldoet.
Dit zjin de eisen van de overheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/eisen-pasfoto-paspoort-id-kaart
Hier wordt niets gezegd over de ouderdom van de foto.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de reacties