Is er een technisch verschil waardoor motorfietsen doorgaans meee geluid maken dan personenwagens?

Voor den automobilist is het geluid van zijn eigen motor zelfs nauwelijks aangezien hij zich in de wagen bevindt, maar een motorfietser zit bovenop zijn motor. Wat is het technische verschil waardoor een motorfietser vaak veel geluidshinder te verduren heeft?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Het verschil in geluid wordt veroorzaakt door het verschil in uitlaten en toerentallen.
Motorfietsen maken veelal meer toeren en hebben minder demping in hun uitlaat. Maar als je een vergelijk gat maken tussen toer-motorfietsen en de "sportieve" motorfietsen, dan heb je ook al die grote verschillen.
6 jaar geleden
De lengte van de uitlaat en de gebruikte dempers is alles bepalend voor het geluid, bovendien zit voor de bestuurder van de auto de motor helemaal ingepakt in geluidswerend materiaal terwijl dit voor een motorrijder onmogelijk hetzelfde te bieden is, en in de motor zit maar één demper terwijl een auto er twee heeft, waarvan één zo groot is dat deze nooit op een motor zou passen zonder esthetisch de snelle vorm van de motor aan te tasten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, er is geen technisch verschil. Een motor mag gewoon meer herrie maken dan een auto. De meeste motorfietsen zitten al gauw op 90 dB(A) en een Harley Davidson meestal boven de 100.
Ik heb wel eens meegemaakt dat een motor in een tunnel extra gas geeft speciaal voor het lawaai.
Ook zie ik regelmatig motorfietsen mij inhalen die zo goed als geruisloos zijn.