Wat is een goeie Brommer van 50cc?

Ik word bijna 16 en ik mag een brommer van 50cc rijden. Maar welke is goed?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik wil geen scooter.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Brommer en scooter is hetzelfde, gewoon een ander woord. Je bedoelt denk ik dat je geen snorfiets wilt, maar een bromfiets?
Ga eens langs bij een goede motor en scooter zaak, daar hebben ze verstand van dingen en kunnen jou adviseren.
Hier kan iemand wel zeggen welke goed is, maar wat voor diegene goed is, kan voor jou weer een nadeel zijn. Wat is ''goed''?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij/zij bedoelt denk ik het verschil tussen het algemene type "scooter" (kuipje voor de benen, kleinere wielen, variomatic transmissie etc.) en "brommer" (benen langs het frame, blok onder het frame tussen je benen/knieën, voetgeschakelde transmissie). Maar ik kan 't mis hebben :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ytje Onjuist. Een brommer of bromfiets zegt iets over het vermogen een scooter over het model. https://nl.wikipedia.org/wiki/Scooter_(vervoermiddel)
"Een scooter is een snor-, brom- of motorfiets waarbij de voeten tijdens het rijden naast elkaar tussen de stuurinrichting en de zitplaats worden geplaatst."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bromfiets
"Een bromfiets, informeel ook brommer, plaatselijk plof, kan worden beschouwd als een tussenvorm tussen fiets en motorfiets." De vrager wil dus een bromfiets en dan niet in het scootermodel. Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.google.com/search?biw=1920&bih=1094&tbm=isch&sa=1&q=brommer+tomos&oq=brommer+tomos&gs_l=img.3..0j0i8i30k1l8j0i24k1.19076.20169.0.20332.7.7.0.0.0.0.83.528.7.7.0....0...1c.1.64.img..0.7.526...0i67k1j0i10k1j0i30k1j0i10i24k1.52oTyrnLtDc
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt de categorie scooter.
Deze is onderverdeeld in 3 soorten: ''Een scooter is een snor-, brom- of motorfiets'' Snorfiets
Bromfiets
Motorfiets Elke bromfiets is dus een scooter, maar niet elke scooter is een bromfiets. De vrager wilt een bromfiets (en dus een scooter).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ytje: fout. Je logica klopt niet. Wat je zou moeten zeggen is: elke *scooter* is óf een snorfiets, óf een bromfiets, óf een motorfiets. Dat wil niet zeggen dat elke bromfiets ook een scooter is. Voorbeeld: een quad (vierwielig voertuig) kan bijvoorbeeld wel degelijk óók een bromfiets zijn, maar dat is zeker geen scooter. Om de fout in de logica duidelijk te maken: volgens jouw logica zou de waarheid van "elke man is óf een kind, óf een volwassene" betekenen dat elke volwassene dus ook een man is. En dat klopt niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kortom: de vrager wil een bromfiets, maar niet eentje van het type scooter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
''Met ingang van de nieuwe wetregeling (artikel 2627.3) mag er vanaf Januari 2013 met de autotheorie (rijbewijs B) op de brom- en snorfietsen gereden worden'' Voor een quad moet je 18 jaar zijn omdat het een motorvoertuig is. Dus het klopt sowieso niet. Een scooter kan een modelsoort zijn (je hebt ook scooter motoren, 2 wielen dan he), maar een bromfiets is een scooter, niet altijd het modelsoort, maar wel een scooter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je snapt er echt niets van. Een brommer KAN een scooter zijn. Het is niet per se een scooter. Een scooter kan een bromfiets zijn, maar ook niet per se. Je hebt
(scooters)
bromscooters
snorscooters (is geen brommer)
motorscooters (is geen brommer Je hebt brommers
Honda SS* (geen scooter)
Puch Maxi (geen scooter)
Yamaha Aerox (scooter) *Als je dat vroeger reed moest je niks van scooters hebben. "maar een bromfiets is een scooter," Niet waar, gewoonweg kletskoek. Een bromfiets KAN KAN KAN een scooter zijn. Hoop dat je het nu snapt.

Antwoorden (1)

De KTM 50 SX is een leuke 50cc brommer (eigenlijk dé leuke) als je van het enduro/cross model houdt.

De Aprilia RS 50 en de Yamaha TZR 50 zijn ook bromfietsjes met een racemotor-achtig uiterlijk. Nou moet ik daar wel bij zeggen, vanuit persoonlijke ervaring, dat dat er vanaf een echte motorfiets nogal sneu uitziet. Daarbij kan de politie er ook nog wel eens op aanslaan.

Dan is er nog het oma-model: de tomos 50cc.

Uiteraard zijn er nog vele andere modellen, maar dan moet je iets gerichter zoeken (wat voor model?).

Tot hier het antwoord. Maar toch wil ik erbij zeggen: vraag je af waaróm je geen scooter wilt. Niet voor niets zijn vrijwel alle 50cc fietsjes voor normaal weggebruik (als in: niet voor offroad/cross/enduro etc.) tegenwoordig scooters. Veel comfortabeler, meestal zuiniger, goedkoper om te onderhouden, je kunt er veel meer bagage in/op meenemen, je hoeft niet te schakelen etc.. Persoonlijk: ik wilde ook jaren liever een grote schakelbrommer dan een scooter, tot ik een keer een tijdje op een scooter reed (Kymco People S 50cc) en toen was ik eigenlijk binnen een dag om. Sindsdien altijd gewoon scooters voor stadsgebruik, nooit meer naar schakelbrommers omgekeken. (Voor schakelen heb ik een 1000cc Honda :) )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Danku sad bunny voor de antwoorden heel fijn. En ik wou geen scooter omdat ik het gewoon niet mooi vind, ik denk dan altijd aan oude mensjes op een brommer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen probleem. Als je een keuze hebt kunnen maken (en je rijbewijs hebt gehaald natuurlijk!) wens ik je heel veel rijplezier en uiteraard veel veilige kilometers. Maar ik zou toch echt aanraden om eerst eens een proefritje op een (schakel)brommer te vergelijken met een proefritje op een scooter. Ik zou het best snappen als je toch voor een brommer gaat (ik rijd voor langere afstanden/hogere snelheden ook het liefst op de motor, een motorscooter vind ik niks), maar uiteindelijk is een scooter voor lage snelheden denk ik toch wel heel praktisch (daarom rijdt iedereen er ook op, en dan vooral jouw leefijdsgenoten!). Ik rijd in ieder geval in de stad altijd het makkelijkst op de scoot, vooral voor boodschappen of voor korte ritjes met een bijrijder. En dan vooral voor het gemak en het comfort.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had eigenlijk nog een vraagje... Is de Kymco K-pipe 50 een goeie Brommer? De id de soort Brommers die ik mooi vind.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen enkele ervaring mee. (Ik ken van Kymco alleen maar de People S, mijn "weapon of choice" in de stad). Ik had er zelfs nog nooit van gehoord. Wel een mooi ding die K-pipe zeg! Dat wordt reviews lezen. Sowieso moet je je natuurlijk niet op mijn beperkte ervaringen baseren, maar gewoon reviews lezen en indien mogelijk proefritten maken om te kijken wat het best bij je past. Ik gaf alleen maar een paar voorbeelden die ik toevallig ken. Maar ja, de een wil een vette-looks-fiets, de ander wil zuinig en economisch rijden, een derde wil weer veel bagage kunnen meenemen, een vierde wil de perfecte "offroad experience", een vijfde wil er vooral goed mee kunnen stunten, een zesde wil misschien de perfecte regenbescherming en roestvastheid... Dus: doe onderzoek!