wat voor rijbewijs heb je voor een dirtbike nodig?

Ik wil graag een dirtbike 125 cc halen maar ik weet niet wat voor rijbewijs je nodig hebt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
29.4K

Antwoorden (1)

Aangezien deze 125cc is, is het een motorfiets.dus ja je hebt een Motorrijbewijs (A) nodig.

De vraag blijft of deze überhaupt op de weg mag, :

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=54586

De plaats op de weg hangt af van het type voertuig. Valt het onder snorfiets of een bromfiets of een motorfiets. Natuurlijk moet het voertuig door het RDW zijn goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Dit betekend dat er een geldig kenteken voor het voertuig moet zijn afgegeven met daarbij uiteraard een geldig kentekenbewijs. Verder moet het voertuig verzekerd zijn en aan alle zaken voldoen die genoemd staan in het voertuigreglement. Verder dient u zich ook nog aan de verkeersregels te houden die in de Wegenverkeerswet staan vermeld. Als u aan al deze eisen voldoet mag u met een dirtbike of pitbike de openbare weg op zonder een boete te krijgen. Gaat u de openbare weg op zonder aan deze eisen te voldoen dan is inbeslagname zeer zeker mogelijk.

Reactie vraagsteller:
Heb je dan een rijbewijs nodig?

Antwoord Beheerder:
Ja je hebt een rijbewijs nodig. En nogmaals, het hangt er vanaf wat voor soort voertuig je hebt. Een bromfiets mag je vanaf je 16e besturen (als je een rijbewijs hebt gehaald) een lichte motor vanaf je 18e, een zware motor vanaf je 21e.

Als je op eigenterrein gaat rijden heb je geen rijbewijs nodig, of enige goedkeuring van de RDW.

Toegevoegd na 2 minuten:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/rijbewijs-motor

Correctie het is rijbewijs A1
125 cc en maximaal vermogen van 11 kilowatt (kW)
(althans als deze onder de 11kW valt.)