Wat is het verschil tussen dimlicht en stadslicht?

Ik ben mijn motor theorie boekje aan het doorlezen, en ik snap het verschil tussen dimlicht en stadslicht niet. Ik heb al op het internet gezocht, maar ik word nergens veel wijzer van.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.1K

Antwoorden (2)

Dimlicht is gedimd groot licht. Het is de standaardverlichting waarmee je bij duisternis rondrijdt. ('Tweede stand van de lichtschakelaar').

Met stadslicht ('eerste stand van de lichtschakelaar ') alleen mag je niet rijden. Wel moet het in bepaalde gevallen worden gebruikt bij parkeren op de openbare weg bij duistennis.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je bij duisternis of slecht zicht op de rijbaan buiten de bebouwde kom parkeert, moeten de stadslichten en achterlichten aan. Idem bij parkeren op parkeerstroken of in parkeerhavens, op vluchtstroken of in vluchthavens bij auto (snel)wegen.

Toegevoegd na 49 minuten:
Nog voor de volledigheid: geparkeerde motorvoertuigen op 2 wielen (motorfietsen) hoeven wettelijk in bovengenoemde omstandigheden geen stadslichten en achterlichten te voeren (in tegenstelling tot bijv. auto's) Toch is het verstandig om dat wel te doen.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Uw derde zin {“Met stadslicht (‘eerste stand van de lichtschakelaar ‘) alleen mag je niet rijden”} berust op een bekend misverstand. Het is alleen verboden om _in de situaties waarin verlichting verplicht is_ uitsluitend stadslicht te voeren.
http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/autoverlichting-en-autoruiten/soorten-autoverlichting Wanneer verlichting niet verplicht is, mag je absoluut wél naar keuze met stadslichten aan rijden! Maar daarover staat niets in de wet, net als dat daar nergens staat dat je ’s winters met je ramen open mag rijden. Voor wie hierover nu eindelijk eens écht het naadje van de kous wil weten, beveel ik graag een topic in het forum van Autoweek aan: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?9,3648411,page=1. Er zijn inderdaad bronnen die het onjuiste verhaal in de wereld houden, zoals deze: http://www.gratisrijbewijsonline.nl/lichtenwet2.htm . Maar ik vond ook een bron die binnen één en dezelfde alinea tegenstrijdige dingen beweert en zo de verwarring in stand houdt:
Stadslicht:
“Tijdens het rijden worden stadslichten alleen in combinatie met dimlichten gevoerd. Alleen stadslichten –tijdens het rijden- dus nooit daar waar verlichting gevoerd moet worden. (zie boven art. 32). Dit neemt niet weg dat je stadslichten wel mag voeren b.v. op de dag bij helder weer, als je dit veilig of raadzaam vindt.”
Nou, dáár kun je dus alle kanten mee op!
http://www.autorij-instructie.nl/2007/10/voeren-van-verlichting-op-de-auto/
Stadslicht op motorvoertuigen is de "kleinste" verlichting die een bestuurder kan voeren.
Daarbij worden aan de voorkant van het motorvoertuig lampjes ontstoken met een maximaal vermogen van 5 Watt. Aan de achterzijde van het voertuig branden dan ook de achterlichten (rood) met eenzelfde vermogen (5 Watt).

Tot 1970 was het toegestaan om na zonsondergang met "stadsverlichting" binnen de bebouwde kom rond te rijden.
Alleen buiten de bebouwde kom moest men dimlicht voeren of grootlicht als de weersomstandigheden (MIST) dat vereisten.

Na 1970 werd het voeren van "dimlicht" verplicht onder alle omstandigheden, dus ook binnen de bebouwde kom.

Dimlicht is een soort halfstand van "Grootlicht".
In een (H4) duplo lamp zitten twee gloeidraden die ieder nominaal 21 Watt groot zijn.
Bij dimlicht wordt de gloeidraad ingeschakeld die enigszins afgeschermd is t.o.v. de spiegelreflector in de lampunit en daardoor een begrensde lichtbundel uitstraalt.

Bij enkel grootlicht wordt de andere gloeidraad aangeschakeld die geen afscherming heeft en een volle licht bundel zal uitstralen. Bij "seinen" of vasthouden van de grootlichtschakelaar gaan beide gloeidraden tegelijk aan ( nominaal 42 Watt) , zodat een maximale onbegrensde lichtbundel naar buiten wordt uitgestraald.

Moderne lampen voor motorvoertuigen hebben hogere vermogens voor zowel dimlicht als grootlicht, tot wel 55 Watt.
Daarnaast bestaan er Xenon lampen die minder stroom nodig hebben voor een voortgebracht vermogen groter of gelijk aan de gloeilampversie.

Tenslotte de dagrij verlichting: Bij dagrij verlichting moet alleen de voorzijde van het voertuig verlicht worden met een "wettelijk toegestane" verlichting die voor tegemoetkomend verkeer niet hinderlijk mag zijn maar de zichtbaarheid van het voertuig herkenbaar vergroot.
LED verlichting leent zich hiervoor uitstekend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beer56, er zal wel niets fouts in je antwoord staan, maar om het verschil te weten te komen tussen dim- en stadslicht verdrink ik in je brei van antwoorden. Het is meer een antwoord voor iemand die "elektriciteitskunde" studeert.