Maakt het opvoeren van een crossmotor een groot verschil?

Ik wil graag dat mijn ktm sx 85 harder trekt en dat hij eventueel wat sneller zou gaan in de eerste 3 versnellingen. Nu ben ik aan het overwegen, om mijn crosser te laten opvoeren. Gaat dit een groot verschil zijn en zitten er ook risico's aan? En hoeveel gaat mij dit ongeveer kosten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Als je een bestaande motor harder wil laten trekken, kun je voor een kleiner kettingtandwiel vóór kiezen. Of een groter kettingwiel achter. Dat zal hem in alle versnellingen wat rapper laten accelereren, maar de topsnelheid komt in elke versnelling dan wat lager uit.

Als je in de eerste drie versnellingen wat sneller wil kunnen gaan, moet je juist het tegenovergestelde doen, maar daar wordt de acceleratie juist nog minder fel van.

Om echt wat te winnen, moet je, technisch gesproken, in principe aan opvoeren denken.

Máár: de ontwerper en de fabrikant hébben met de hun ten dienste staande middelen al maximaal hun best gedaan om met de nodige deskundigheid de ideale oplossing te bereiken die optimale prestaties levert bij een aanvaardbare betrouwbaarheid en levensduur. Als je gaat opvoeren, zul je vrijwel altijd relatief veel aan levensduur of betrouwbaarheid inleveren voor slechts kleine winst op het gebied van prestaties. Je eindigt met een sub-optimaal geheel!
En als je een grotere cilinder neemt, val je buiten de 85 cc klasse.

De term “opvoeren” heeft een populaire klank, maar dat komt m.i. grotendeels door de omstandigheid dat snorscooters en bromscooters om aan de nationale regelgeving te voldoen kunstmatig geknepen zijn en er dus betrekkelijk eenvoudig weer terug wat meer uit te halen is zonder de mechanische nadelen die normaliter aan écht opvoeren verbonden zijn.

Het maakt bij een echte crossmotor dus wel degelijk verschil, vooral in negatieve zin, en lijkt me dus in het algemeen vanwege dat risico af te raden.
Hoeveel het kan kosten, kan ik je niet zeggen. Ik denk dat daar wel betere bronnen voor te vinden zijn op het internet dan Goeievraag. Maar houd dus zeker alvast ook rekening met onverwachte kosten in een later stadium!
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankje!

Andere antwoorden (1)

Wel zeker als je er een nieuw motorblok in gooit met bijvoorbeeld 500 cc is dat welzeker een verschil