Moet ik mijn motor laten afstellen wanneer ik een andere uitlaat erop zet?

Ik heb dus een Honda cbf 125 uit 2009 met een standaard uitlaat. Ik wil een meer motorlijk geluid en wil dus een Takkoni uitlaat erop zetten. Moet ik nadat ik dit doe de motor opnieuw laten afstellen en hoeveel zou dat dan kosten. En waarom moet het eigenlijk afgesteld worden, wat houdt het in?

Link naar uitlaat:
http://www.takkoni-online.nl/contents/nl/p33_Takkoni_Uitlaat_Honda_CBF125_vanaf_2008.html

Motor: Honda cbf 125 2009

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, de motorafstelling kan gelijk blijven bij vervangen van de uitlaat. Vaak laat men de motor fine-tunen als er toch een sportievere uitlaat onder komt, om nog nét een beetje meer vermogen uit de machine te halen, maar noodzakelijk is het niet.

Ja is het meest voor de hand liggend. Bij een lager aantal cc is o.a. de sproeier in de carburateur zeer nauw afgemeten op de uitlaat. Andere uitlaat zorgt voor een andere expansie druk en het kan dus zijn dat de motor te rijk of te arm gaat lopen als deze vervangen wordt. Het is dus aan te raden de motorfiets af te laten stellen om zeker te zijn van de ideale verbranding. Alleen als je het maximum vermogen voor jouw rijbewijs overschrijdt echter is dit verplicht, zo niet dan is het eigen keus. CBF125 kan namelijk met een licht rijbewijs worden bestuurd en hieraan is een maximum aantal KW verbonden. Men komt vaak tot dit vermogen door de uitlaat van de motorfiets zo af te stellen d.m.v. schotten, vernauwingen etc dat deze geschikt wordt voor het lichte rijbewijs dan zal de nieuwe dus "begrensd" moeten worden. Hoop dat dit helpt

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100