Moet ik mijn motor laten afstellen wanneer ik een andere uitlaat erop zet?

Ik heb dus een Honda cbf 125 uit 2009 met een standaard uitlaat. Ik wil een meer motorlijk geluid en wil dus een Takkoni uitlaat erop zetten. Moet ik nadat ik dit doe de motor opnieuw laten afstellen en hoeveel zou dat dan kosten. En waarom moet het eigenlijk afgesteld worden, wat houdt het in?

Link naar uitlaat:
http://www.takkoni-online.nl/contents/nl/p33_Takkoni_Uitlaat_Honda_CBF125_vanaf_2008.html

Motor: Honda cbf 125 2009

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

Nee, de motorafstelling kan gelijk blijven bij vervangen van de uitlaat.
Vaak laat men de motor fine-tunen als er toch een sportievere uitlaat onder komt, om nog nét een beetje meer vermogen uit de machine te halen, maar noodzakelijk is het niet.
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+
Het is een viertakt, en die zijn normaal niet gevoelig voor veranderingen aan de uitlaat. De oren van de andere mensen wel.
En uw portemonnee. Hopelijk komt de originele uitlaat nog eens van pas. Jaren tweewieler gereden, met de originele uitlaten.
Ja is het meest voor de hand liggend. Bij een lager aantal cc is o.a. de sproeier in de carburateur zeer nauw afgemeten op de uitlaat. Andere uitlaat zorgt voor een andere expansie druk en het kan dus zijn dat de motor te rijk of te arm gaat lopen als deze vervangen wordt. Het is dus aan te raden de motorfiets af te laten stellen om zeker te zijn van de ideale verbranding.

Alleen als je het maximum vermogen voor jouw rijbewijs overschrijdt echter is dit verplicht, zo niet dan is het eigen keus. CBF125 kan namelijk met een licht rijbewijs worden bestuurd en hieraan is een maximum aantal KW verbonden. Men komt vaak tot dit vermogen door de uitlaat van de motorfiets zo af te stellen d.m.v. schotten, vernauwingen etc dat deze geschikt wordt voor het lichte rijbewijs dan zal de nieuwe dus "begrensd" moeten worden.

Hoop dat dit helpt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jc54
9 jaar geleden
Mooi antwoord. Heeft alleen niets met de vraag te maken, maar met het rijbewijs. De vraag gaat over het puur technische aspect.
Daarom van mij deze min.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2 delig antwoord met als eerste het directe antwoord met betrekking tot het geluid en afstelling. Een goed afgestelde motor klinkt over het algemeen beter klinken maar zal ook minder slijtage veroorzaken en is minder schadelijk in uitstoot. De vraag wat het zou kosten is geheel afhankelijk van of dit zelf kan en wordt uitgevoerd en of het om een fijn afstelling voor de verbranding is of een voor het geschikt maken van de uitlaat voor 25Kw. Te veel factoren om er een zinnig antwoord op te geven dus blijf ik deze verschuldigd. Sinds er een wettelijk aspect bij kan komen afhankelijk van de vrager's rijbewijs heb ik deze voor de volledigheid toegevoegd. Er werd niet in de vraag vermeld of een vermogens limiet van belang was maar het leek mij belangrijk dit te melden.