Wanneer mag de politie je motor invorderen bij het rijden zonder motorrijbewijs ?

Hallo,
Ik wil graag een motor kopen, maar die moet ik dan ophalen in St. Willebrord in Noord-Brabant. Als... ik toch zou proberen om terug naar Amsterdam te rijden, en ik word aangehouden, en ik kan geen motorrijbewijs overleggen kan de politie mijn motor in beslag nemen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok. Dank je voor je reactie. Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem een aanhangwagen en plaats de motor hierop en rij vervolgens terug. Misschien is dit een betere suggestie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben 2x aangehouden zonder rijbewijs. Toen vertelde de politie dat ze mijn brommer bij de 3e keer zouden invorderen. Ik neem aan dat het met een motor hetzelfde is.

Het beste antwoord

Je ben echt niet slim bezig als je dat risico wilt nemen!
Zoek in je netwerk een bekende met een motorrijbewijs, desnoods iemand via via, die tegen betaling jouw motor naar huis rijdt. Jouw verzekerde motor, want zonder rijbewijs geen verzekering!
Bedenk hoe groot je schuld zal zijn als er iets gebeurd op de terugrit van iemand zonder motorrijbewijs en schade =lichamelijke= schade bij de ander... of bij jezelf, dat zou toch ook een ramp zijn!

Dus twee mogelijkheden,
1) een aanhangwagen/bus huren
2) iemand zoeken met motorrijbewijs en informeer je goed over de verzekering op dat moment onder die omstandigheden!

Antwoord

Politie mag je motor invorderen bij onverantwoordelijk rijden, maar zal je eerst het rijden verbieden, je een bekeuring uitschrijven en dwingen verder te lopen. Je zult dus iets moeten plannen om die motor thuis te krijgen.
Dat kun je dus beter meteen al doen.. [bus huren] of [iemand anders zoeken -familielid/ netwerk- met motorrijbewijs] en nogmaals check de verzekering op dat moment dat er een ander rijdt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Castle
10 jaar geleden
Niet alleen antwoord gegeven, maar ook opties aangegeven om het probleem te 'omzeilen'. Een dikke vette plus dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel plussers!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

De boete bedraagt 340 euro, je motor wordt in principe niet in beslag genomen, al mag je ook niet verder rijden, maar de kans is groot dat je verzekering niet uitkeert als er iets gebeurt, wat een veel groter probleem is.