Mag ik een lichte motor rijden met autorijbewijs ?

Hallo,
Mij is op een of ander manier ter ore gekomen dat je in sommige landen met een autorijbewijs op een lichte motor tot 125 CC mag rijden.
Ben ik correct geinformeerd ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

In Nederland niet. Je hebt een rijbewijs uit de categorie A nodig.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraagsteller bedoelt natuurlijk: in het buitenland.
In Frankrijk, bijvoorbeeld, mag een Fransman dat wel; of een Nederlander (is uiteraard voor hun een buitenlander) dat ook mag betwijfel ik.
Computoon
10 jaar geleden
Het zorgt vaker voor verwarring als de vraag iets anders suggereert dan de tekst eronder...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag was inderdaad onduidelijk gesteld.
Mag je ook in NL met een B-rijbewijs op een motor tot 125CC rijden.
Jouw antwoord gaf het antwoord dat ik nodig had.
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Dat was inderdaad zo; zo mocht je in België met een B-rijbewijs een motor tot 125 cc rijden.
Sterker nog: als je je B had vóór 1989, had je automatisch een volledig motorrijbewijs.
Door Europese wetgeving zijn de richtlijnen nu meer gelijk getrokken.
Heb je in België na 1 mei 2011 je B gehaald, dan moet je minimaal 2 jaar je B hebben en vervolgens 4 uur les hebben. Je hoeft nog steeds geen examen te doen.

Toegevoegd na 53 seconden:
Dat laatste geldt natuurlijk voor 125cc; voor zwaardere motoren moet je gewoon examen doen.