Hoe regel je overschrijving van kenteken zonder direct ingaande verzekering?

Ik heb kortgeleden een oude (oldtimer) motor gekocht. Volgende week wordt deze afgeleverd en betaal ik. De kentekenpapieren heb ik nu al gehad (jawel!) om die op mijn naam over te kunnen laten zetten. Als ik dat doe, MOET ik vanaf die dag ook verzekerd zijn, anders loop ik een groot risico op een boete (volgens RDW). Of ik hem in de garage laat staan of gebruik doet blijkbaar niet ter zake. Enige alternatief is een schorsing aan te vragen, maar tijdens die schorsing mag de motor natuurlijk niet bereden worden. Ik kan de motor pas verzekeren als deze is getaxeerd. Omdat het een oldtimer is, wil de verzekering eerst een taxatie laten doen, de factuur van het garagebedrijf is - zelfs voorlopig- niet voldoende.
Ik vind het al jammer genoeg dat ik niet meteen mag rijden (even proefritje, instructieritje zeg maar) maar dat ik zelfs een boete kan krijgen vind ik echt een naar idee.

Wie heeft een tip om van dit kip-ei dilemma af te komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Wanneer de motor op jouw naam staat moet je hem verzekeren of direct schorsen zoals je al opmerkt.
Wanneer je de motor op jouw naam zet kun je hem per direct WA-verzekeren. Hier is geen taxatie voor nodig. Je mag er dan gewoon op rijden.
Wanneer je tussentijds je motor laat taxeren kun je een kopie van het taxatierapport naar je verzekeraar toe sturen met het verzoek de motor WA + volledig casco te verzekeren.

Je moet hem minimaal WA verzekeren en hier is geen taxatie voor nodig. Je loopt dan wel het risico dat eigen schade of diefstal niet verzekerd is tot de taxatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Overschrijven en verzekeren zijn twee aparte zaken. Je kunt de motor op naam zetten en de verzekering nog niet in laten gaan. Boetes kunnen pas uitgeschreven als de motor op straat gesignaleerd wordt/is (dus op straat parkeren mag ook niet).
Wel de verzekeringsagent op de hoogte stellen en eventueel een verzekering afsluiten die over een bepaalde tijd pas ingaat.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas dat is niet correct. Elk voortuig wat op naam staat moet WA verzekerd zijn, ongeacht wat je met het voertuig doet. De verzekeringsmaatschappij meldt de verzekering aan in het register. De RDW controleert regelmatig of alle voertuigen wel voorkomen in het "verzekerings register" WAM..Blijkt dat niet te zijn wordt er een boete opgemaakt. Als je net een nieuw voertuig op je naam hebt staan krijg je eerts een waarschuwing, bij de volgende controle gewoon een boete.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en hierbij de link:
http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Volgens%20de%20RDW%20heb%20ik%20mijn%20voertuig%20niet%20verzekerd.aspx
je kunt em op naam zetten en dan moet je em verzekeren bij maatschapij ,met je rijbewijs en keteken bewijs
als je geen rijbewijs hebt kun je em op naam zetten
1met geldige idee kaart of paspoort
2en geboorte akte,gba uittreksel,uitreksel bevolkingsregister
3 uoder als 18 zijn
ps nummer 2 kun je allemaal bij gemeten op halen
en overschrijfen kun bij post kantoor
vezekering geld voor zich